02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

فناوری نانو چیست؟ | 5 تا از مهم ترین کاربرد های نانو

نانو فناوری

فناوری نانو چیست؟

در قرن جدید به دلیل رشد چشمگیر علم و تکنولوژی، دانشمندان روزانه اقدام به کشف دانش نوین می کنند که دانش نانو یکی از این علوم مهم است که کاربرد فراوانی در انواع زمینه ها دارد، همان دانشمندانی که اقدام به ساخت و تولید منیزیم هیدروکساید کرده اند و افراد را قادر ساخته اند تا اقدام به خرید منیزیم هیدروکساید نمایند، فناوری نانو را کشف کرده اند تا افراد بتوانند از این علم بروز استفاده کنند. اگر شما نیز به علم نانو علاه دارید و قصد دارید بدانید که فناوری نانو چیست تا انتهای این مقاله از دارو رایان همراه ما باشید.

برای این که بدانید فناوری نانو چیست باید بدانید که نانو یک پیشوند علمی به معنای یک میلیاردم یا ده به توان منفی نه است. نانو ابعادی است که در آن اتم ها و مولکول ها باهم کنش دارند. در این زمینه اتم ها و ذرات رفتار غیر معمولی دارند، قدرت این علم تنها در توانایی ساخت اجسام کوچک نیست. دانشمندان با این فناوری سعی می کنند ابزار و تجهیزاتی با توانایی های شگفت انگیز و غیرعادی ایجاد کنند. نانومتخصصان با کار بر روی حرکت و چینش اتم ها و همچنین ایجاد تغییرات هدفمند سعی در دستیابی به ترکیبات بادوام تری از مواد، بهبود کیفیت محصولات تولید شده و در نهایت تولید محصولات مختلف دارند.

فناوری نانو، فناوری مبتنی بر نانوذرات است که در اندازه‌ی نانومتر قرار دارند. در این فناوری، خواص و عملکرد مواد به دلیل تغییراتی که در اندازه و شکل آنها در سطح نانومتری ایجاد می‌شود، به شدت تغییر می‌کند. امید واریم تا اینجای مقاله دانسته باشید که فناوری نانو چیست.

فناوری نانو چیست
فناوری نانو چیست

این فناوری به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و صنایع آینده شناخته می‌شود و در بسیاری از صنایع مانند الکترونیک، پزشکی، فرایندهای صنعتی، نانوالکترونیک، نانوبیوتکنولوژی و … به کار می‌رود. به عنوان مثال، در پزشکی، فناوری نانو در ساخت و توسعه داروهای جدید، سیستم‌های نازل و تحریک بیماری، ابزارهای پزشکی پوشیدنی، تصفیه خون، شناسایی و جداسازی سلول‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

فناوری نانو همچنین در صنعت الکترونیک نیز بسیار کاربرد دارد، زیرا نانوذرات به دلیل اندازه کوچک خود، قابلیت انجام عملیات الکترونیکی را بهبود می‌بخشند و اجازه می‌دهند که اجزای الکترونیکی به صورت نانومتری تولید شوند. همچنین، فناوری نانو در صنایع فرایندهای صنعتی نیز به کار می‌رود، به عنوان مثال در تولید مواد، رنگ، رنگرزی، طراحی کاتالیزورها و … که این فناوری می‌تواند تولید کم‌مصرف‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر را به همراه داشته باشد.

با این حال، با وجود تمامی مزایایی که فناوری نانو ارائه می‌دهد، نیاز به بررسی دقیق تاثیرات این فناوری بر سلامت و محیط زیست همچنان وجود دارد. به عنوان مثال، بازتاب نور و تغییرات حرارتی که در اثر استفاده از نانومواد ایجاد می‌شود، ممکن است مشکلات برای سلامت و محیط زیست به دنبال داشته باشد. در نتیجه، توسعه‌ی مسئولانه و استفاده‌ی ایمن از فناوری نانو برای جلوگیری از ایجاد مشکلات باید مد نظر قرار گیرد.

نانوتکنولوژی موج چهارم انقلاب صنعتی سریع‌ترین رشد فناوری جدید است که وارد تمامی گرایش‌های علمی شده است. از اوایل دهه 1980، نوآوری های جدیدی در زمینه طراحی و ساخت ساختمان در زمینه مصالح موثرتر و کارآمدتر، مقاومت در برابر حرارت، شکل پذیری، دوام و استحکام بیشتر نسبت به مصالح معمولی وجود داشته است.

کاربرد فناوی نانو چیست؟

کاربرد فناوری نانو
کاربرد فناوری نانو

برای این که بدانید فناوری نانو چیست در ادامه به کاربرد این فناوری اشاره خواهیم کرد. فناوری نانو از اهمیت بسیار بالایی در بسیاری از صنایع و علوم امروزی برخوردار است. بعضی از کاربردهای فناوری نانو عبارتند از:

  1. الکترونیک و الکترونیک مولکولی: فناوری نانو در صنایع الکترونیک به کاهش اندازه و وزن قطعات و افزایش کارایی آنها کمک شایانی می کند. همچنین از جمله کاربردهای مهم فناوری نانو در این حوزه، استفاده از نانوکامپوزیت ها و نانوالکتریک ها برای ساخت قطعات الکترونیکی است که سبب بهبود فرایند ساخت می شود.
  2. پزشکی: فناوری نانو در پزشکی می تواند به عنوان یک راه حل موثر برای درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض جانبی داروها مورد استفاده قرار گیرد. برخی از کاربردهای فناوری نانو در پزشکی شامل تشخیص بیماری ها، ساخت سیستم های دارویی نانو، تصویربرداری پزشکی و غیره می باشند. گفتنی است که فناوری نانو در علم پزشکی بسیار پر کاربرد است.
  3. صنایع خودروسازی: در صنعت خودروسازی، فناوری نانو بهبود کیفیت و خواص مواد، افزایش سختی و مقاومت مواد، کاهش وزن قطعات و بهبود کارایی سوخت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. انرژی: فناوری نانو می تواند بهبود کارایی سلول های خورشیدی، ذخیره سازی انرژی و تولید سوخت های نانویی که از مواد فسیلی استخراج نشده باشند، مورد استفاده قرار گیرد.
  5. محیط زیست: فناوری نانو می تواند برای تصفیه آب و هوا و کاهش آلودگی هوا و آب استفاده شود.

سخن پایانی

در این مقاله از دارورایان به سوال فناوری نانو چیست پاسخ دادیم، همچنین گفتنی است شما می توانید در صورت نیاز به سایر مواد شیمیایی همچون اوره و منیزیم سیترات، از طریق وب سایت دارو رایان اقدام به خرید اوره و خرید منیزیم سیترات نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »