02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

کاربرد پلی اتیلن گلیکول | 5 کاربرد در صنعت

کاربرد پلی اتیلن گلیکول
در مقالات گذشته در وب سایت دارو رایان درباه موضوعاتی همچون علائم کمبود کلسیم در بدن و چگونه در خانه دهانشویه درست کنیم و اسید سولفوریک چیست صحبت کردیم. در این سری از مقاله قرار است تا شمارا با عنوان کاربرد پلی اتیلن گلیکول آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با  کاربرد پلی اتیلن گلیکول و سایر مباحبث مرتبط با کاربرد پلی اتیلن گلیکول آشنا شوید.

پلی اتیلن گلیکول

پلی اتیلن گلیکول (PEG) یک پلیمر محلول در آب می باشد که در بسیاری از صنایع، از جمله صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع شیمیایی و غذایی و بسته‌ بندی استفاده می‌ گردد. این ماده به عنوان یک ماده ضد التهابی، مرطوب کننده و آرامبخش در بین عموم شناخته شده است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله اختلالات گوارشی، عفونت‌های پوستی و مشکلات مربوط به ادرار و مدفوع مصرف می‌شود. در این مقاله، به بررسی تاریخچه، خواص و کاربرد پلی اتیلن گلیکول پرداخته خواهد شد.  

تاریخچه پلی اتیلن گلیکول

پلی اتیلن گلیکول به عنوان یک پلیمر محلول در آب در سال ۱۹۴۰ توسط پائول هوگنمایستر، شیمیدان آلمانی، کشف شد. اما با گذشت زمان، کاربرد پلی اتیلن گلیکول در درمان بسیاری از بیماری‌ها شناخته شد و موجب شد تا این ماده به عنوان یک ماده مهم در صنایع مختلف شناخته شود.  

کاربردهای پلی اتیلن گلیکول

پلی اتیلن گلیکول در بسیاری از صنایع، از جمله دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع شیمیایی، غذایی و بسته‌بندی، کاربرد های متعددی دارد. برخی از کاربرد های پلی اتیلن گلیکول عبارت‌اند از:

– استفاده در تولید داروها

پلی اتیلن گلیکول در تولید بسیاری از داروهای خوراکی و شربت‌ها به عنوان یک ماده پایدار کننده استفاده می‌  گردد.

– استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی

پلی اتیلن گلیکول به دلیل خواص مرطوب کننده‌ای که دارد، در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، مانند کرم‌های مرطوب کننده، صابون‌ها و شامپوها، استفاده می‌ شود. که البته شما میتوانید از روی بسته بندی محصولات متوجه این امر شوید که آیا محصول حاوی پلی اتیلن گلیکول می باشد یا خیر.

– استفاده در صنعت غذایی

پلی اتیلن گلیکول در بسته‌ بندی بسیاری از محصولات غذایی، به عنوان یک ماده پایدار کننده و نگهدارنده رطوبت، استفاده می‌ شود.

– استفاده در صنعت شیمیایی

پلی اتیلن گلیکول در تولید بسیاری از محصولات شیمیایی، مانند رنگ‌ها، رزین‌ها، پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی، به عنوان یک ماده پایدار کننده و حمل کننده، استفاده می‌شود.

– استفاده در صنعت بسته‌بندی

پلی اتیلن گلیکول به علت خواص حفظ رطوبت، در بسیاری از بسته‌بندی‌های مختلف، به عنوان یک ماده پایدار کننده کالا ی بسته بندی شده، استفاده می‌ گردد.

مزایای استفاده از پلی اتیلن گلیکول

کاربرد پلی اتیلن گلیکول در صنعت استفاده از پلی اتیلن گلیکول، در بسیاری از صنایع، مزایای زیادی دارد. برخی از مزایای کاربرد پلی اتیلن گلیکول عبارت‌اند از:

– قابلیت حل شدن در آب

پلی اتیلن گلیکول به دلیل قابلیت محلول بودن در آب، برای استفاده در بسیاری از صنعت ها، از جمله صنعت دارو سازی، بسیار مناسب است.

– خواص ضد التهابی و آرامبخش

پلی اتیلن گلیکول به عنوان یک ماده ضد التهابی و آرام بخش نیز شناخته می شود که در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله اختلالات گوارشی، عفونت‌های پوستی و مشکلات مربوط به ادرار و مدفوع، مؤثر است. که البته باید تحت نظارت پزشک مصرف شود.

– ایمنی

پلی اتیلن گلیکول به دلیل عدم قابلیت سمی بودن و داشتن خطرات جانبی کم،در بخش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

– سازگاری با بسیاری از مواد

پلی اتیلن گلیکول، با بسیاری از مواد، از جمله داروها و مواد شیمیایی، سازگاری دارد و ایجاد تداخل نمیکند و باعث بهم ریختن یا خراب شدن ساختار مواد نمی گردد.  

حساسیت به این ماده

برخی افراد ممکن است به پلی اتیلن گلیکول حساسیت داشته باشند. لذا در صورتی که در هنگام استفاده از این ماده به علائمی مانند خارش، قرمزی و تورم در پوست و یا تنگی نفس دچار شدید، باید به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید و از اقدامات خود سرانه شدیدا پرهیز کنید.

جمع بندی

پلی اتیلن گلیکول، یک ماده شیمیایی با کاربرد های متعدد است که در بسیاری از صنایع، از جمله صنایع شیمیایی، پزشکی و بهداشتی، بسته‌ بندی و آرایشی و بهداشتی، استفاده می‌ شود. این ماده، به علت ویژگی های ضد التهابی، آرامبخش و مرطوب کننده‌ای که دارد، در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی، بسیار مؤثر است.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت دارو رایان به بررسی کاربرد پلی اتیلن گلیکول و بررسی ویژگی هایی آن پرداختیم. همچنین شما میتوانید برای خرید سدیم و خرید تری سدیم فسفات و یا دیگر مکمل های غذایی با شماره های 02433769096 – 09113890680 تماس حاصل فرمایید. امیدواریم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم. حتما تجربیات خود از استفاده از این محصولات غذایی را با ما و سایر مخاطبان و کاربران وب سایت دارو رایان در میان بگذارید. همچنین سوالات و نظرات خود را در انتهای صفحه در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در سریع ترین وقت ممکن آن ها را بررسی کرده و پاسخ دهند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 12 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »