02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

طرز تهیه تری سدیم فسفات | 3 مرحله

طرز تهیه تری سدیم فسفات

در مقالات گذشته در وب سایت دارو رایان درباه موضوعاتی همچون ساخت پتاسیم نیترات از نمک و کارخانه تولید دی کلسیم فسفات و کود مونو پتاسیم فسفات صحبت کردیم. در این مقاله قرار است تا شما را با طرز تهیه تری سدیم فسفات و این که دستور العمل طرز تهیه تری سدیم فسفات چیست آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با طرز تهیه تری سدیم فسفات و سایر مباحث مرتبط با طرز تهیه تری سدیم فسفات آشنا شوید.

تری سدیم فسفات

تری سدیم فسفات (TSP) یکی از انواع کود های مورد مصرف شیمیایی می باشد که که به یکی از منابع اصلی فسفر و نیتروژن برای گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. فسفر یکی از شاخصه های اصلی و مهم مورد نیاز برای رشد و تکامل یافتن گیاه است و در تولید ATP (آدنوزین تری فسفات) نیز نقش دارد. نیتروژن همچنین یکی از عناصر مهم برای رشد و نمو گیاه است و همچنین از تری سدیم فسفات در پروسه تولید پروتئین ها و برخی از ترکیبان مهم گیاهی نیز نقش دارد.

تری سدیم فسفات در واقع یک ماده شیمیایی است که در ترکیبات ساختار شیمیایی خود سه فسفات (Na3PO4) و نیتروژن استات (NH4NO3) را دارا می باشند. تری سدیم فسفات یکی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین کودهای کشاورزی است و در تولید انواع محصولات کشاورزی و صیفی جات میوه ها کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای TSP می توان به استفاده در تولید محصولات شیمیایی، شوینده ها و کاهنده حرارت در واکنش ها اشاره کرد. همچنین تری سدیم فسفات به عنوان یکی از منابع فسفر در صنایع غذایی مانند تهیه نان و آرد استفاده می گردد.

طرز تهیه تری سدیم فسفات: (3مرحله)

کارخانه مواد شیمیایی

طرز تهیه تری سدیم فسفات (TSP) معمولا به صورت روش‌های شیمیایی در کارخانه ها انجام می‌گردد. در ادامه، چند مرحله از روش تهیه TSP توضیح داده شده است:

1. تهیه محلول‌های مورد نیاز:

اولین مرحله از طرز تهیه تری سدیم فسفات این است که شما ، نیترات آمونیوم (NH4NO3) و فسفات دی آمونیوم ((NH4)2HPO4) که به عنوان مواد اولیهمورد استفاده قرار می گیرند. این دو ماده به صورت محلول در آب تهیه می‌شوند.

2. مخلوط کردن محلول‌های پیش ماده:

محلول نیترات آمونیوم را کم کم و آهسته به محلول فسفات دی آمونیوم اضافه کرده و آن را به مدت 2 تا 3 ساعت با هم مخلوط کنید.

3. تشکیل تری سدیم فسفات:

ترکیب درست شده را به آرامی به اسید سولفوریک (H2SO4) اضافه کنید. این واکنش منجر به تشکیل تری سدیم فسفات می‌گردد.

(NH4)2HPO4 + NH4NO3 + 2H2SO4 → Na3PO4 + 2(NH4)2SO4 + 2H2O

4. جداسازی ری سدیم فسفات :

آخرین مرحله از طرز تهیه تری سدیم فسفات این است که پس از تشکیل تری سدیم فسفات، مخلوط را با آب شسته و تری سدیم فسفات از آن جدا می‌شود. سپس تری سدیم فسفات را خشک کرده و برای استفاده بسته بندی می کنیم تا به درست مصرف کنندگان برسد.

توصیه می‌شود که در استفاده از دستور العمل طرز تهیه تری سدیم فسفات، از دستکاری دما و میزان اسیدی بودن محلول (ph)، به‌ عنوان پارامترهای مهم برای افزایش بهبود کیفیت تری سدیم فسفات استفاده می گردد. به عنوان مثال، تنظیم pH محلول در حدود  4.5 تا 5.5 باعث تولید تری سدیم فسفات با درصد خلوص بالاتر می‌ شود.

نتیجه گیری

تری سدیم فسفات به عنوان منبع فسفر و نیتروژن برای گیاهان بسیار مفید است به همین علت طرز تهیه تری سدیم فسفات بسیار مهم است. با استفاده از روش AAP به راحتی می توان تری سدیم فسفات را با خلوص بالا و درصدهای مختلف تولید کرد.

خلاصه:

روش AAP روشی ساده و کارآمد برای تهیه تری سدیم فسفات است که در شرایط بهینه می توان به راحتی TSP را با خلوص بالا و درصدهای مختلف تولید کرد. این ماده به عنوان منبع فسفر و نیتروژن برای گیاهان بسیار مفید است و به خوبی در کشاورزی و باغداری استفاده می شود.

همچنین، طبق دستور العمل طرز تهیه تری سدیم فسفات دمای محلول در حدود 60-70 درجه سانتی‌گراد نیز باعث تولید تری سدیم فسفات با کیفیت بهتر و بالاتری می‌ گردد. همچنین توجه داشته باشید که تمام این فرایند در کارخانه ها با تجهیزات مدرن و ایمن انجام می گردد پس بنابراین از انجام دادن ازمایشات در خانه بپرهیزید.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت دارو رایان به بررسی طرز تهیه تری سدیم فسفات و نحوه استفاده از دستورالعمل طرز تهیه تری سدیم فسفات پرداختیم. همچنین شما میتوانید برای خرید سدیم و خرید تری سدیم فسفات و یا دیگر مکمل های غذایی با شماره های 02433769096 – 09113890680 تماس حاصل فرمایید. امیدواریم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم. حتما تجربیات خود از استفاده از این محصولات غذایی را با ما و سایر مخاطبان و کاربران وب سایت دارو رایان در میان بگذارید. همچنین سوالات و نظرات خود را در انتهای صفحه در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در سریع ترین وقت ممکن آن ها را بررسی کرده و پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »