02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

مواد نگهدارنده چیست؟

مواد نگهدارنده چیست

مواد نگهدارنده چیست؟

مواد نگهدارنده زیادی در صنعت وجود دارند که شرکت های زیادی از این مواد نگه دارنده ها استفاده می کنند. اگر علاقه مند هستید تا بدانید مواد نگهدارنده چیست و انواع مواد نگهدارنده چیست تا انتهای این مقاله از دارو رایان همراه ما باشید.

انواع مواد نگه دارنده چیست؟

مواد نگهدارنده برای جلوگیری از فساد توسط باکتری ها، کپک ها یا مخمرها، به تاخیر انداختن یا جلوگیری از تغییر رنگ یا ظاهر، به تاخیر انداختن فساد و حفظ تازگی به مواد اضافه می شوند.

مواد نگهدارنده غذایی | مواد نگهدارنده چیست

مواد نگهدارنده موادی هستند که با افزودن آنها به انواع غذاها فساد آنها را به تاخیر می اندازند و اساسا دیرتر خراب می شوند. نگهدارنده ها موادی هستند که اجازه گسترش میکروارگانیسم را در غذاهای تولید شده صنعتی را نمی دهند. اما در بیشتر موارد این فرآیند منجر به از بین رفتن ارزش غذایی و کیفیت غذا می شود.

الکل، نمک و سرکه جز مواد نگهدارنده طبیعی هستند و برای بالا بردن ماندگاری غذا استفاده می شود. این مواد در گذشته به عنوان نگهدارنده مورد استفاده در خانه ها بودند. شکر و نمک جزو اولین نگهدارنده های طبیعی مواد غذایی هستند که در جلوگیری از رشد باکتری ها در مایعات غذایی بسیار موثر هستند. برای نگهداری گوشت و ماهی، نمک هنوز به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش علم از مواد نگهدارنده شیمیایی برای مواد غذایی نیز استفاده می شود.این مواد بهترین و موثرترین گزینه برای ماندگاری مواد هستند. بر خلاف نگهدارنده های طبیعی مواد غذایی، بعضی از مواد نگهدارنده های شیمیایی برای محصولات غذایی زیان آور هستند. از جمله نگهدارنده های شیمیایی می توان به نیتریت ها، بنزوات ها، سولفیت ها، سوربات ها،سیترات ها و … اشاره کرد. آنتی اکسیدان ها نیز در این دسته حفاظتی قرار می گیرند.

مواد نگهدارنده شیمیایی

اولین مورد سیترات سدیم است که با نام های سیتروسیدین و تری سدیم سیترات هم شناخته می شود، یک ترکیب شیمیایی به شکل پودر سفید یا کریستال دانه ای است. یکی از کاربردهای اصلی آن در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده یا نگهدارنده است. برای خرید سدیم سیترات می توانید از طریق وب سایت دارو رایان اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید:

یکی دیگر از مواد شیمیایی نگهدارنده، سوربات پتاسیم است که می تواند از رشد کپک، قارچ، مخمر و سایر غذاهای مضر جلوگیری کند. این نگهدارنده در برابر باکتری ها موثر نیست و باید با سایر مواد نگهدارنده مانند بنزوات سدیم ترکیب شود. به طور گسترده ای به عنوان نگهدارنده در پنیر، گوشت، سس کچاپ، سس مایونز و مارمالاد استفاده می شود.

مواد نگهدارنده غذایی غیر مجاز | مواد نگهدارنده چیست

برخی از مواد نگهدارنده غذایی در لیست افزودنی های غذایی ممنوعه قرار دارند و یکی از آنها عوارض آنها ایجاد حساسیت و واکنش است. و اگر یک افزودنی غذایی حتی در مقادیر کم توصیه شده خطرناک تلقی شود، افزودنی غذایی ممنوع محسوب می شود.

سیکلامات، نیتریت سدیم، مونوسدیم گلوتامات، آسپارتام، برومات پتاسیم، پروپیل گالات و راکتوپامین از مواد مواد نگهدارنده غذایی غیر مجاز است که استفاده از این مواد در مواد غذایی غیر مجاز است و شرکت های غذایی نباید از این مواد در محصولات خودشان استفاده کنند. در صورت استفاده از این مواد شرکت های استاندارد موظف هستند این موارد را پیگیری کنند تا جلوی تخلفات شرکت ها را بگیرند.

مواد نگهدارنده داروی و بهداشتی | مواد نگهدارنده چیست

پوست یکی از مهم ترین عضوهای بدن است و در تنظیم حرارت، عفونت، سازگاری با محیط و غیره نقش جدی ای دارد. سطح pH طبیعی پوست بدن بین 4-6.5 است. دانستن سطح pH بسیار مهم است زیرا بسیاری از میکروارگانیسم ها (مانند باکتری ها، قارچ ها، مخمرها) نمی توانند در محیطی با سطح pH کمتر از 4 یا بالاتر از 10 زنده بمانند، اما در محیطی با pH مشابه پوست ما رشد می کنند. استفاده از مواد نگهدارنده و ایجاد محیطی مساعد برای میکروارگانیسم ها در سطح pH مناسب برای سلامت پوست راه حل مناسبی برای تولید لوازم آرایشی است.

مواد نگهدارنده دارویی

مواد نگهدارنده در دارو ها نباید تحریک کننده باشد و سبب آلرژی در مصرف کننده شود، همچنین این مواد نباید سمی باشند در غیر این صورت خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

مواد نگهدارنده در دارو ها باید از نظر فیزیکی و شیمیایی پایدار باشد و در کوچکترین تغیری دچار تغییر شیمیایی نشود. این ماده نگهدارنده باید با سایر مواد به کار رفته در فرمولاسیون دارو ها سازگار باشد. برای این که بدانید مواد نگهدارنده چیست، باید دانست که این مواد باید به عنوان یک عامل ضد میکروبی خوب عمل کند. در مواد دارویی، نگهدارنده ها باید به نوعی به عنوان محافظ عمل کنند، به این معنی که باید قوی باشد همچنین باید فعالیت خود را در طول تولید محصول، ماندگاری و استفاده حفظ کند.

در مواد دارویی نگهدارنده از بنزوات‌ها، بنزوات سدیم، پروپیونات‌ها، نیتریت‌ها استاده می شود. برای این که بدانید مواد نگهدارنده چیست بهتر است با این مواد آشنا شوید.

سخن پایانی | مواد نگهدارنده چیست

در این مقاله از دارو رایان با موضوع مواد نگهدارنده چیست شمارا با انواع مواد نگه دارنده آشنا کردیم، امید واریم با خواندن این مقاله بدانید که مواد نگهدارنده چیست و با کاربرد آن آشنا شده باشید. گفتنی است شما در وب سایت دارو رایان علاوه برخرید انواع مواد نگهدارنده می توانید اقدام به خرید منیزیم سیترات و خرید دی کلسیم فسفات نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »