02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

آنتی اکسیدان چیست؟| 3 خاصیت مهم

آنتی اکسیدان چیست

آنتی اکسیدان ها یکی از پرفایده ترین و  بیشترین ترکیبات را تشکیل میدهند که  در دنیای امروز نام آن را در انواع صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی زیاد به گوشمان میرسد و با این حال افراد کمی اطلاعات به نسبت کاملی در مورد آنها دارند و این ترکیب که به صورت مصرفی و عمدتاً برای سلامت عمومی بدن انسان، جوانسازی پوست و مو استفاده می گردد، فواید زیادی دارد. دارو رایان در این مقاله، قصد دارد درباره آنتی اکسیدان چیست و در بدن نحوه عملکرد آنتی اکسیدان چیست  و همچنین از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان صحبت خواهیم کرد.

همچنین شما میتوانید برای خرید سولفات منیزیم 3 آبه یا خرید منیزیم به وب سایت دارو رایان مراجعه فرمایید.

آنتی اکسیدان ها چیست؟

بعضی از مواد معدنی و ویتامین ها – از جمله ویتامین “C” و ویتامین “E” و مواد معدنی مانند “مس”، “روی” و “سلنیوم” – تحت عنوان آنتی اکسیدان در بین نقش های مهم دیگر کار می کنند.

آنتی اکسیدان چیست؟ یک اصطلاح کلی برای هر ترکیبی طبیعی است که می تواند با مولکول های بی ثبات به نام رادیکال های آزاد که به DNA، غشای سلولی و سایر قسمت های سلول آسیب می زند، به چالش بکشد و از آنجایی که رادیکال های آزاد یک جفت الکترون جفت نشده ندارند پس می توانند الکترون ها را از مولکول های دیگر بدزدند و به آن مولکول ها آسیب جدی وارد بنمایند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را با از بخشیدن برخی از الکترون ها، آن ها خنثی می کنند و مانع آسیب دیدن آن عضو میشوند.
با انجام این واکنش آنها به عنوان یک “خنثی کننده” طبیعی برای رادیکال های آزاد عمل می کنند و این به از بین رفتن واکنش زنجیره ای کمک بسزایی می کند که می تواند به مولکول های دیگر در یاخته های بدن و سایر یاخته های بدن را تحت تاثیر قرار بدهد.

 مکمل های آنتی اکسیدان چیست؟

نظریه رادیکال آزاد پیری (FRTA) که توسط دنهام هارمن در بین دهه  1960 تا 1950 ارائه شد، پیشنهاد نمود که بدن انسان بدر اثر آسیب رادیکال های آزاد که در طول زمان در یاخته ها تجمع می یابد، پیر می شوند و از عمرشان کاهش میگردد . از آنجایی که آنتی اکسیدان ها می توانند تعداد رادیکال های آزاد را با دادن الکترون کاهش بدهند، یک رویکرد منطقی استفاده از آنتی اکسیدان ها به عنوان مکمل جوانی می باشد.
آنتی اکسیدان ها مواد مصنوعی یا طبیعی میباشند که می توانند از انواع خاصی از آسیب هایی که رادیکال آزاد به یاخته ها میزند جلوگیری بکنند و یا به تاخیر بیاندازندو همینطور غذاهای غنی از سبزیجات و میوه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها می باشند.
از سوی دیگر هیچ مطالعه ای نشان نداده است که مکمل های آنتی اکسیدانی می توانند حتما از بیماری پیش گیری بکنند اما قطعا      می توانند برای حفظ و بهبود سلامت انسان مفید به فایده باشند و از جمله نمونه هایی از آنتی اکسیدان ها عبارتند از ویتامین “C”و “E”، “سلنیوم”، “بتاکاروتن”، “لیکوپن”، “کاروتنوئیدها”.
و از طرفی که رادیکال های آزاد ناچارا در مقادیر فراوانی تولید می گرددند، برای مبارزه با مضرات آنها به منابع کافی و وافی از آنتی اکسیدان ها نیازمند هستید.یاخته های بدن شما به طور عادی آنتی اکسیدان های قوی مانند گلوتاتیون و  آلفا لیپوئیک اسید تولید    می کنند.

آنتی اکسیدان

فواید آنتی اکسیدان چیست؟

1) جوانسازی و پیشگیری از پیری زودرس

کلاژن ساختار اصلی ساختمان پوست می باشد و به دلیل زیاد شدن سن و نتایج منفی مضر رادیکال های آزاد، تولید کلاژن متوقف می گردد و در نتیجه این اتفاق چین و چروک هایی روی پوست ایجاد می گردد که به پیری پوست معروف میباشد اما آنتی اکسیدان ها با اثرات استرس اکسیداتیو ناشی از جمع شدن رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و نشانه های پیری زود رس را کاهش می دهند. استرس اکسیداتیو (عدم توانایی از بین بردن رادیکال های آزاد) باعث شکسته شدن کلاژن پوست، اختلال جدی در روند طبیعی ترمیم پوست و موجب التهاب می شود و این عواقب را می توانید به صورت آکنه و لک و چین و چروک، تیرگی پوست مشاهده بکنید و با مهار رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان ها می توانند به پیشگیری و ترمیم این علائم مشهود کمک کنند و به پوست درخشندگی بیشتری ببخشند.

2) ترمیم پوست

التهاب روند نوسازی پوست را به شدت مختل می کند. در اینجا، آنتی اکسیدان ها به پوست اجازه می دهند تا خود را ترمیم بنمایند و با کم شدن التهاب، آسیب را ترمیم و رفع کنند. بعضی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین “C” هم می توانند تولید کلاژن را افزایش دهند که برای جوانی و شادابی پوست به شدت اهمیت دارد.

3) پیشگیری از ریزش مو:

استفاده غذایی آنتی اکسیدان ها می تواند آنزیم های مضر برای فولیکول های مو را از بین ببرد. این نوع آنزیم ها شیمیایی عامل اصلی ریختن موی ارثی و هورمونی به ویژه در مردان هستند.

نتیجه گیری

رادیکال‌های آزاد با بسیاری از بیماری‌های انسانی من جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان و کاهش محدوده بینایی مرتبط می باشند اما این به آن معنا نیست که افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان از این بیماری‌ها حتما جلوگیری می نماید.  آنتی اکسیدان های ناشی از منابع غیر از طبیعت می توانند خطر بعضی از بیماری های سلامتی را زیاد کنند.
پس، بسیار لازم و مبرهن است که به دنبال ذخایر طبیعی آنتی اکسیدان برای گنجاندن در سیستم غذایی خود باشید. خوردن مرکبات و سبزیجات احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد و امکان دارد آنتی اکسیدان ها در آن نقش جدی داشته باشند

اما با این حال، مصرف آنتی اکسیدان های اضافه شده، به ویژه در غذاهای فرآوری شده توسط شرکت ها، احتمالاً فایده قابل توجهی ندارد و هر کسی که قصد استفاده و مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی را دارد، باید ابتدا با یک پزشک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کند.

پابان بخش اول مقاله آنتی اکسیدان چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »