02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

فواید و مضرات اسید سیتریک چیست؟

مضرات اسید سیتریک

در مقالات گذشته در وب سایت دارو رایان درباه موضوعاتی همچون بافر چیست، خرید منیزیم استئارات و عوارض قرص کلسیم صحبت کردیم. در این سری از مقاله قرار است تا شمارا با عنوان فواید و مضرات اسید سیتریک آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با مضرات اسید سیتریک و سایر مباحبث مرتبط با اسید سیتریک آشنا شوید.

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یک پایدار کننده و امولسیفایر و مزه دهنده و تسریع کننده واکنشات شیمیایی است که به طور فراوان در بسیاری از صنایع به ویژه مواد خوراکی، نوشیدنی، دارو، آرایشی، بهداشتی استفاده می گردد و این اسید سیتریک بی رنگ و بی بو و بسیار محلول در آب است.سیتریک اسید  به طور طبیعی در مرکبات بخصوص لیمو وجود دارد و به آن مزه ترش مانندی میدهد و در این مقاله از مضرات اسید سیتریک در وب سایت دارو رایان قصد داریم به صورت مختصر در مورد فواید و مضرات اسید سیتریک توضیح بدهیم

روش تولید اسید سیتریک

این ترکیب شیمیایی برای نخستین بار  توسط یک دانشمند سوئدی در سال 1784 از آب لیمو جدا گردید. دو مدل مونوهیدرات لیمو وجود دارد، یعنی آبدار و اسید بی آب یا خشک.

این ترکیب معطر و رنگی هنوز از آب لیمو تا دهه 1900 گرفته می شد، تا زمانی که محققان توانستند آن را از قارچ سیاه و آسپرژیلوس نیگر تولید بکنند.
تولید مرکبات متفاوت است اما تولید این مکمل از مرکبات بسیار پرهزینه می باشد و نحوه تامین آن سخت است.
مرکباتی با مزه ترش از جمله انبه و آناناس حاوی مقدار فراوانیاز اسید سیتریک میباشند.
سیتریک اسید به طور عادی در میوه ها، بخصوص میوه هایی مثل لیمو و پرتقال یافت می گردد. همچنین انواع توت هاو تمشک و شاه توت حاوی مقادیر فراوانی اسید سیتریک می باشند.

آب و هوا و نوع خاک، در میزان اسید سیتریک در مرکبات و سبزیجات متفاوت است و سیتریک اسید خوراکی یکی از اسیدهایی میباشد که برای پایدار کردن مواد غذایی مصرف می گردد.

این اسید به عنوان یک مزه ترش و به غذاها و آشامیدنی ها اضافه می شود سیتریک اسید  می تواند به راحتی با آب مخلوط گردد و کاملا در آن حل شود.

فواید و مضرات اسید سیتریک

با توجه به گروه پر تنش محیط‌ زیست (EWG)  اسید سیتریک جزو اسید هایی می باشد که توانایی مسموم بودن و مضر بودن از آن‌ها انتظار به صورت زیاد نمی‌رود ومضرات اسید سیتریک جزو اولویت‌های آخر برای سلامتی انسان است.

FDA این ماده را به‌عنوان اضافه کردنی مواد غذایی انتخاب کرده است و آن را یک افزودنی مطمئن برای مصرف عموم و  خاص ومنحصربه‌فرد تعیین کرده است تا مردم از مضرات اسید سیتریک نگران نباشند.

خطرات و مضرات سیتریک اسید و یا استفاده کردن از آن برای پوست به‌طورکلی به میزان بسیار کم مشاهده می‌گردد و در اکثر کشورها ازجمله ایالات‌ آمریکا مصرف آن رایج بوده است و به خاطر مضرات اسید سیتریک محدودیت چندانی برای مصرف آن وجود ندارد .

استفاده از اسید سیتریک در صنایع غذایی

اسید سیتریک به فراینده تبذیل کردن شیر به پنیر کمک بسزایی می‌کند و در طول زمان ثابت گردیده  است و پروتئین‌های گوشت هنگام مخلوط شدن با اسید به گوشت کمک می‌کند و باعث می‌شود که گوشت نرم تر و لطیف‌تر بشود.
در پروسه تولید شراب  اسید سیتریک به طور مصنوعی به میوه بدون اسید اضافه می شود تا مزه ترش به آن بدهد که این نوع افزودنی عمدتاً برای شراب های بی کیفیت استفاده می گردد. و این از معایب و مضرات اسید سیتریک محسوب میشود.
سیتریک اسید موجود در خوراکی می تواند  واکنش آلرژیک را به وجود بیاورد و اگر به این محصولات آلرژی دارید، از آنها مصرف ننمایید.

سیتریک اسید معمولاً به صورت پودر جامد سفید رنگی می باشد که در صورت لازم می تواند در غذاها برای مزه ترش میتواند مصرف بشود. سیتریک اسید جایگزین آبلیمو و سرکه و مواد افزودنی خشک مانند نمک، پودر طعم دهنده و  نیز میتواند مصرف بشود.

اسید

مضرات اسید سیتریک

به طور کلی، نگرانی هایی در مورد اسید سیتریک مصنوعی ساخته شده توسط بشر  وجود دارد که ممکن است اثرات مضری بر سلامتی بشر داشته باشد.
به ویژه تایم هایی که به مقادیر زیاد در غذاهای بسته بندی شده مصرف گردد.
شواهد روشن و تحقیقی مستندی که بتوان به آن استناد کرد وجود ندارد که ارتباط بین مضرات اسید سیتریک در حالت طبیعی و سلامت فرد را نشان دهد اما نتایجی که ممکن است رخ دهد برای شما ذکر خواهد شد.
مضرات اسید سیتریک می تواند موجب التهاب پوست شود و برای بعضی افراد، مخصوصا آنهایی که پوست حساسی دارند. اسید سیتریک موجود در محصولات زیبایی و پوست شدیدا قوی است و می تواند باعث التهاب پوست بشود.
حتی در افرادی که از این اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شده باعث تحریک بینی و حس بویایی فرد و علائم ناخوشایندی را در فرد ایجاد کرده است.
سیتریک اسید انسانی معمولا از شکر و ذرت و چغندر ساخته می شود که بیشتر یک محصول تغییر یافته ژنتیکی است که همین میتواتد از مضرات اسید سیتریک باشد و مصرف این اسید می تواند آسیبهای گوارشی را بدتر بنماید و اگر فقط به این دلیل این که از اسید معده  رنج می برید به این معنی نیست که باید از غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری بنمایید.
توجه کنید که که غذاهای اسیدی معضلاتی مانند رفلاکس اسیدی یا زخم معده ایجاد نمی کنند اما می توانند نشانه هایی مانند سوزش سر دل  و رفلکس اسید را در برخی افراد ایجاد میکنند.

سخن پایانی

در حالت کلی مصرف اسید سیتریک مشکلی خاصی برای شما ایجاد نمیکند اما باید در مصرف اسید ها مراقب باشید تا از مضرات اسید سیتریک به دور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دوازده =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »