02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

افزودنی های مجاز خوراکی|مواد نگهدارنده لبنیات

افزودنی های مجاز خوراکی

افزودنی های مجاز خوراکی، شامل افزودن هر ماده ‌ای است که به ماده اولیه محصول غذایی افزوده شده و افزودن آن بر ویژگی ‌های آن محصول تاثیر می ‌گذارد، مانند مواد مختلفی که در فرایند تولید، فرآوری، بسته‌بندی، حمل و نقل و یا نگهداری محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. مواد مختلفی که در این محصولات برای افزایش و حفظ کیفیت، بسته ‌بندی یا نگهداری آن استفاده می شوند، جزو افزودنی های مجاز خوراکی هستند.

در این مقاله از وب سایت دارو رایان قصد داریم تا در رابطه با افزودنی های مجاز خوراکی و انواع آن توضیح دهیم. پس اگر می خواهید بیشتر در مورد افزودنی های مجاز خوراکی بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

افزودنی های مجاز خوراکی چیست؟

همانطور که بالا تر نیز به آن اشاره شد، افزودنی های مجاز به تمام موادی گفته می شود که در طی فرایند تولید و نگهداری مواد غذایی به آن ها اضافه می شود. حفظ مواد غذایی از زمانی شروع شد كه انسان برای حفظ کیفیت غذا و جلوگیری از فاسد شدن آن، از نمك زدن و دودی کردن مواد گوشتی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

در طی 50 سال گذشته، به دلیل پیشرفت ‌های فناوری غذایی، مواد جدید بسیاری کشف شده اند که می ‌توان از آن ها به عنوان افزودنی های غذایی استفاده کرد تا عملکرد های زیادی را در محصولات غذایی انجام دهند.

افزودنی های مجاز خوراکی برای افزایش ماندگاری این محصولات و همچنین و جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم های مضر استفده می شود. البته استفاده از این افزودنی ها دلایل دیگری نیز دارد مانند افزودن رنگ و بوی خاص، ایجاد بافت مناسب و به عنوان طعم دهنده به این محصولات.

انواع مواد افزودنی غذایی

در ادامه به بررسی انواع افزودنی های مجاز طبیعی و مصنوعی و همچنین کاربر آن ها می پردازیم.

مواد افزودنی چیست

اسید ها

از اسید ها برای دادن طعم به محصولات غذایی و همچنین به عنوان نگهدارنده و آنتی اکسیدان استفاده می شود. آنتی اکسیدان در اصل موجب افزایش حفظ سالم ماندن مواد غذایی می شود و به طور طبیعی میوه ها و سبزیجات نیز یافت می شود. از اسید ها استفاده گسترده ای به عنوان افزودنی های مجاز خوراکی می شود. برای مثال از اسید سیتریک (سرکه) در بیشتر سس ها و انواع ترشیجات و همینطور به عنوان تنظیم کننده پی اچ استفاده می شود. یا مثلا با خرید پتاسیم سوربات و استفاده از آن که جزو افزودنی های مجاز لبنیات نیز است، می توان از کپک زدن مواد غذایی جلوگیری کرد.

رنگ دهنده

از رنگ های خوراکی برای جایگزینی رنگی مواد غذایی که هنگام فرایند آماده سازی از بین رفته است و یا ایجاد ظاهر جذاب تر برای محصول به آن اضافه می کنند. این رنگ های خوراکی به دو صورت طبیعی و یا مصنوعی وجود دارند. رنگ های مصنوعی ارزان تر هستند ولی متاسفانه برای سلامتی انسان مضر هستند.

 

پایدار کننده ها و تثبیت کننده ها

استفاده از این مواد در محصولات غذایی موجب محکم شدن بافت محصول مورد نظر می شود. مولکول هایی که در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند مولکول هایی با سایز بزرگ هستند که هنگام پراکندگی در محیط های آبی، قادر به ایجاد و تشکیل ژل و یا افزایش ویسکوزیته هستند.

طعم دهنده ها

تولید مواد غذایی بدون استفاده از طعم دهنده های مختلف میسر نیست و استفاده از این مواد بسیار گسترده است و نقش مهمی در این صفعت دارد. این مواد دو حالت طبیعی و مصنوعی دارند. معمولا طعم دهنده های طبیعی بسیار سالم تر از طعم دهنده های مصنوعی هستند. با افزودن این مواد به مواد غذایی می توان عطر آن ها را افزایش داد و طعم محصولات غذایی را بهتر کرد که منجر به تشویق مصرف کننده برای خرید می شود.

نگهدارنده ها

با استفاده از نگهدارنده ها می توان از فاسد شدن مواد غذایی در مقابل تولید انواع باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها جلوگیری کرد. نمک و سرکه جزو نگهدارنده های طبیعی هستند اما امروزه بیشتر از نگهدارنده های مصنوعی استفاده می شود. از این مواد در انواع مربا، کنسرو ها و افزودنی های گوشتی مثل ژامبون و سوسیس استفاده می شود.

افزودنی های مجاز چیست

شیرین کننده ها

از شیرین کننده ها به عنوان مکمل شکر طبیعی در افزودنی های غذایی در محصولاتی مانند آدامس و نوشیدنی ها استفاده می شود. البته این افزودنی ها نسبت به شکر طبیعی کالری کمتری دارند و برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند و یا افراد مبتلا به دیابت، مناسب هستند.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت دارو رایان به معرفی انواع مواد افزودنی به محصولات غذایی پرداختیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. حتما در بخش نظرات در انتهای همین صفحه، سوالات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران و مخاطبان وب سایت دارو رایان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »