02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک چیست

جوهر نمک چیست؟

جوهرنمک یا (هیدروکلریک اسید) یک اسید بسیار قدرتمند می باشد و یک بوی شیرین و ساختار شیمیایی بدون رنگ را دارا است. نقطه ذوب جوهر نمک 35 درجه سانتیگراد و نقطه جوش هیدروکلریک اسید تقریبا 108 درجه سانتیگراد می باشد و از آنجایی که منبعی فراوان از یون هیدروژن(عامل اسیدی) می باشد،به خاطر همین خاصیت شوینده بودن زیاد، در کارخانه ها و خانه های مردم مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر این ترکیب نمک اسید هیدروکلریک، اسید معده و کلرید هیدروژن می باشد. در این مقاله کوتاه و مختصر در مورد اینکه جوهر نمک چیست در وب سایت دارو رایان خواهیم نوشت.

نمک به دلیل PH پایین (واحد معیار اسیدی بودن یا باز بودن) آن موجب خوردگی سطوح فلزی و دیگر مواد می شود و به همین دلیل شما نمی توانید از این جوهر نمک برای تمیز کردن و پاک کردن سطوح فلزی استفاده بنمایید. از این اسید بسیار قوی برای ضدعفونی و تمیز کردن توالت ها و کاشی و سرامیک و زنگ زدگی محصولات سفالی چینی استفاده می شود.

تریکیب اسید نمک به مقدار بالایی تولید می شود و غلظت آن بیشتر از 40 درصد است و به سرعت دچار تبخیر می شود و به همین دلیل اولا درب آن نباید باز گذاشته شود و ثانیا تمهیدات خاصی برای نگهداری و حمل و نقل آن نیاز است. اما مقدار درصد خالص بودن هیدروکلریک اسید مخصوص مصرفی در خانه 30 درصد و غلظت آن 5 درصد است.

تفاوت وایتکس و جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک و وایتکس خاصیت و ویژگی مشابهی دارند اما دو ماده کاملا مختلف هستند.به صورت کلی این دو ماده باید قبل از مصرف به صورت دقیق رقیق شوند.عموما شیوه درست رقیق سازی توسط تولید کننده روی این محصولات درج می گردد، اما حجم توصیه شده عموما ترکیب سه واحد محلول از این مواد با یک واحد آب است مثلا به ازای هر سه لیتر جوهر نمک باید یک لیتر آب اضافه بشود.

سطوح سرامیکی مانند ظروف چینی، اگر با جوهر نمک پاک گردند، می توانند موجب سیاه شدن و کدر شدن سطح ظرف  بشوند و تفاوت دیگر این دو ترکیب در میزان pH آنهاست. PH هیدروکلریک اسید به شدت اسیدی و زیر 1 است. با این حال، هیپوکلریت سدیم یا وایتکس دارای pH قلیایی یا بازی می باشد.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه جوهر نمک چیست ؟

برای تولید جوهر نمک در مقیاس بالا از شیوه های متفاوتی استفاده می شود. یکی از این به اصطلاح شیوه ها استفاده از نمک مصرفی برای ساخت آن می باشد. در راه جدید از کلرید هیدروژن و آب استفاده می گردد که محصول نهایی جوهر نمک با خلوص 38 درصد است. شیوه رایج دیگر این می باشد که از دو عنصر هیدروژن و کلر برای تولید جوهر نمک استفاده می شود. در این شیوه نخست این دو ماده را حرارت می دهند تا کلر و هیدروژن را بسوزانند و از کوره های سیلیکات برای گرم کردن هیدروژن و کلر استفاده می شود تا ذوب نشوند و با طرف ترکیب نگردد و در نتیجه کار کلر و هیدروژن را با هوا سرد می کنند تا دمای آن کاهش یابد که و پس از آن اسید هیدروکلریک تولید می کند.

جوهر نمک

کاربرد جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک می تواند برای تنفس و ریه بشدت زیان آور باشد پس بنابراین آن را در داخل خانه نگهداری نکنید و حتما از تهویه خوب و مناسب استفاده کنید. ودر استفاده آن مراقب باشید.
ترکیب کردن این ماده با مواد شیمیایی شوینده دیگر بسیار خطرناک و سمی می باشد و بخارات خطرناکی تولید می کند. یکی از رایج ترین موارد مسمومیت با این ماده، پخش شدن گاز کلر هنگام ترکیب شدن عصاره هیدروکلریک اسید با سفید کننده هایی مانند وایتکس می باشد. برای تمیز کردن سطوح کاشی های مرمر، استیل، مس و تیتانیوم اصلا مناسب نیست و باید از مواد شوینده مخصوص به این سطوح استفاده کنید.

در صنعت کاربرد جوهر نمک چیست؟

هیدروکلریک اسید یا جوهر نمک یک اسید صنعتی بسیار قوی است که از خانه تا کارخانه  مورد مصرف قرار می گیرد. مهم ترین کاربردهای این ماده به خصوص در موارد صنعتی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

 اسیدشویی آهن با جوهر نمک

از این هیدروکلریک اسید برای از بین بردن اکسید آهن استفاده می شود زیرا ویژگی این جوهر نمک می تواند اکسیدهای فلزی روی آهن و سطوح فلزی را پاک کند. اسید هیدروکلریک می تواند دیگر ناخالصی ها را از فولاد ضد زنگ، آلیاژها حذف کند و پس از آن فولاد برای استفاده نهایی آماده است. حذف ناخالصی ها یک قسمت بسیار مهم پیش از مراحلی مانند اکستروژن و آبکاری کردن است.

 برای ساخت و نقاشی

قلیایی بودن یا باز بودن سطوح از مواردی می باشد که پیشگیری میکند از چسبیدن مواد به هم دیگر و از ایجاد رنگ به شکل درست یا بتونه یکنواخت پس بنابراین الزام خنثی سازی محیط قلیایی در این کار ها یکی از اولویت های بسیار مهم محسوب می گردد. در این موارد، اسید هیدروکلریک روی سطح پاشیده می شود تا پیوند مناسبی بین سطح و پوشش ایجاد گردد.

دارو رایان

دارو رایان یکی از بهترین تولید کننده گان مکمل ها و مواد شیمیایی مثل مونو کلسیم فسفات و منیزیم فسفات و … میباشد شما میتوانید برای خرید مکمل هایی مثل خرید مونو کلسیم فسفات یا خرید منیزیم و دیگر مکمل های دارویی با ما تماس بگیرید.

پابان بخش اول جوهر نمک چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »