02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

منیزیم سیترات برای چی خوبه ؟ + فواید و مضرات

منیزیم سیترات برای چی خوبه

در مقاله های گذشته درباره موضوعاتی همچون خواص کود اوره برای درختان و شربت منیزیم هیدروکساید برای چیست صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا پاسخ سوال منیزیم سیترات برای چی خوبه توضیح بدهیم، پس تا انتهای این مقاله دارو رایان همراه ما باشید تا پاسخ سوال منیزیم سیترات برای چی خوبه را پیدا کنید. 

منیزیم سیترات چیست؟ و منیزیم سیترات برای چی خوبه؟

قبل از این که بدانید منیزیم سیترات برای چی خوبه و اقدام به خرید منیزیم سیترات نمایید، باید بگوییم که منیزیم سیترات یک افزودنی خوراکی است که برای افزودن منیزیم به سیستم غذایی و به عنوان یک عامل بافر در صنعت غذایی و آشامیدنی استفاده میگردد. این دارو  پودری سفید رنگ است که دارای فواید تغذیه ای بسیاری است که در این مقاله از وب سایت دارو رایان قصد داریم به فواید و مضررات آن بپردازیم شرح دهیم که منیزیم سیترات برای چی خوبه.

عملکرد منیزیم سیترات روی بدن

منیزیم یک عنصر معدنی حیاتی برای سلامتی و ادامه زندگی است.این عنصر برای بسیاری از مکانیسیم های بدن از جمله کنترل ماهیچه ها و اعصاب، مقدار قند خون و فشار خون، افزایش انرژی و استحکام استخوان ها مهم است. منیزیم در کنار نقشی که در بسیاری از عملکردهای بدن دارد، نقش مهمی به عنوان یک مکمل خوراکی ایفا می کند.

منیزیم سیترات برای سیستم گوارش بسیار ارزشمند  است زیرا به سرعت متابولیسم(چرخه سوخت و ساز) بدن کمک می کند و در اثر آن به کاهش وزن شخص و همچنین به داشتن خواب مناسب و راحت کمک می کند.  این دارو به صورت قرص خوراکی یا ملین سالین مایع نیز وجود دارد.این ترکیب در صنایع خوراکی کاربرد زیادی دارد.

حل مشکل یبوست 

یبوست مشکل تعداد زیادی از افراد است و تا زمانی که شدید نشده و باعث ناراحتی یا درد زیاد نشده نیازی به مراجعه به پزشک نیست. برای تعداد زیادی از افراد، اولین روش برای برطرف شدن یبوست، مصرف  یک ملین بدون نسخه است و در بیشتر موارد، ملین‌ها فقط یک بار استفاده می‌شوند. عموما این ماده در مقدار کم تجویز می‌شود که باعث بهبود عملکرد روده و رفع یبوست می‌شود. پودر فشرده منیزیم نیز برای رفع یبوست موثر میباشد.

این دارو  یک مکمل خوراکی است که برای بهبود بیماری یبوست مفید میباشد و برای مشکلات زیر تحت نظر پزشک تجویز می شود:
1- تخلیه روده (پاکسازی روده)
2- بهبود وضعیت یبوست
3- بهبود بیماری های روده
منیزیم سیترات یک ملین اسمزی میباشد که در مایعی با کاربرد آسان عرضه می شود. این محلول ترکیبی از اجزای منیزیم با اسید سیتریک است. برای خرید منیزیم  میتوان به داروخانه ها و سایت های معتبر دارویی مراجعه کرد.

عملکرد منیزیم

اثر دارو

این دارو ممکن است در مقدار های موردی در درمان یبوست و سوء هاضمه مفید باشد. همچنین در دانش پزشکی برای تمیز کردن روده بزرگ از مدفوع قبل از انجام آزمایشات (مانند کولونوسکوپی) و قبل از عمل جراحی بر روی دستگاه گوارش استفاده میگردد. سیترات منیزیم از طریق سیستم اسمز آب را در روده بزرگ نگه می داردو افزودن آب به روده بزرگ  به تحرک روده کمک می کند و معمولاً در عرض یک و نیم تا شش ساعت باعث حرکت روده برای تسهیل حرکات روده می شود.

این مکمل همچنین می تواند میزان منیزیم را در بدن زیاد کند ، اما اشکال دیگری از منیزیم وجود دارد که همین اثر را در بدن ایجاد می کند، اما به عنوان ملین های ملایم اثر نمی گذارد.

 چگونه یبوست را درمان می کند؟

 منیزیم با کشیدن آب به داخل روده ها اثر  می کنند. این آب با مدفوع خشک مخلوط می شود و دفع را آسان می کند. داروهایی که به این شکل اثر می کنند، ملین اسمزی نامیده می شوند. اگر این ترکیب به درستی استفاده شود، گاهی اوقات راه حل آسانی برای درمان یبوست است.

اثر دارو

عوارض جانبی

بعضی از عوارض جانبی که افراد با سیترات منیزیم احساس می کنند شامل: ناراحتی گوارش ، حالت تهوع،  بدن درد. عوارض جانبی عموما کم  هستند، اما اگر علائم زیاد باشد  و رفلاکس معده داشته باشید که در عرض سه ساعت پس از استفاده سیترات منیزیم از بین نرفت، با دکتر خود تماس بگیرید. عوارض جانبی شدیدتر نادر است، اما ممکن است که ضربان قلب بدون ریتم، تغییرات اخلاقی، سر گیجه، خواب آلودگی، ضعف، اسهال خونی، گرفتگی شدید معده، مدفوع خونی یا خونریزی باشد. رفتار های آلرژیک به سیترات منیزیم نادر است.
همچنین در مورد داروهایی که به غیر از این دارو استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید.

مصرف در زمان بارداری و در بیماری های خاص 

به ویژه مواردی مانند دیگوکسین، پلی استایرن سولفونات سدیم یا آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین، تتراسایکلین و غیره. زیرا می تواند اثربخشی این داروها را کم کند. معمولا مصرف این داروها دو تا چهار ساعت قبل از منیزیم می تواند به جلوگیری از این عوارض جانبی کمک بنماید. اما برای حصول اطمینان، با پزشک یا داروساز خود تماس حاصل فرمایید.

استفاده بیش از حد از ملین ها می تواند اثرات مضری داشته باشد. به طور خاص، استفاده بیش از حد تجویز پزشک از مواد معدنی اسمزی مانند منیزیم سیترات  می تواند منجر به کم آبی بدن شود. این می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باشد.

افراد مبتلا به امراض قلبی، انسداد روده، کمبود کلسیم، کمبود سدیم ، بیماری عصبی ماهیچه ای، کم آبی بدن یا رژیم غذایی کم منیزیم باید از سیترات منیزیم دوری نمایند.
استفاده از سیترات منیزیم در دوران بارداری و شیردهی هیچ مانعی ندارد، اما قبل از مصرف باید با پزشک مشورت شود.

سخن پایانی

در این مقاله با موضوع منیزیم سیترات برای چی خوبه توضیح دادیم که از منیزیم سیترات برای درمان یبوست و سوء هاضمه می توان استفاده کرد، اما به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف این دارو از پزشک خود درباره میزان دوز مصرفی سوال نمایید تا دچار عوارض منیزیم سیترات نشوید.

پایان مقاله منیزیم سیترات برای چی خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »