02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

برای کمبود پتاسیم چی بخوریم؟ 16مواد غذای حاوی پتاسیم

برای کمبود پتاسیم چی بخوریم

پتاسیم از جمله مواد معدنی بسیار مهم برای حفظ و بهبود سلامتی بدن انسان است که تاثیر زیادی در تقویت عملکرد عضلات بدن، عصب‌ ها و قلب دارد. با این حال ممکن است برخی از افراد به دلیل بیماری ‌های مزمن، استفاده و مصرف از برخی از داروهای خاص یا عوامل دیگر، منجر به کمبود پتاسیم شوند.

در این صورت بهتر است از مواد غذایی که پتاسیم دارند استفاده کنند. در این مقاله از وب سایت دارو رایان قصد داریم به پاسخ سوال های برای کمبود پتاسیم چی بخوریم، مواد غذای حاوی پتاسیم و خرید پتاسیم بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای کمبود پتاسیم چی بخوریم؟

بسیاری از منابع غذایی دارای پتاسیم هستند. در ادامه به معرفی برخی از مواد غذای حاوی پتاسیم می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

  1. موز : موز یکی از بهترین منابع غذایی غنی از پتاسیم است، به طوری که با مصرف یک موز متوسط، بدن تقریبا ۴۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می کند.
  2. آووکادو: برای پاسخ به سوال برای کمبود پتاسیم چی بخوریم، می توان به آووکادو اشاره کرد. آووکادو دارای حدود 700 میلی گرم پتاسیم است گه مقدار بسیار قابل توجهی است. این میوه علاوه بر پتاسیم، دارای فیبر و ویتامین های مختلف نیز است.
  3. سبزیجات: برای رفع کمبود پتاسیم می توانید از سبزیجات مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی، کاهو، بامیه، کرفس و سبزیجات آب پز شده استفاده کنید زیرا غنی از پتاسیم هستند.
  4. میوه های خشک شده: اگر نمیدانید برای کمبود پتاسیم چی بخوریم، پیشنهاد ما به شما استفاده از میوه های خشک شده مانند زردآلو است.
  5. مصرف پروتئین ها: استفاده از گوشت قرمز، مرغ و ماهی می توانید به جبران کمبود پتاسیم در بدن کمک کند.
  6. خوردن نارگیل: مصرف نارگیل یکی دیگر از مواد غذایی غنی از پتاسیم و دیگر مواد مغذی است. در یک فنجان نارگیل، تقریبا 400 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
  7. حبوبات: مصرف برخی از حبوبات، مخصوصا انواع لوبیا، مقدار زیادی از کمبود پتاسیم بدن را جبران می کند.
  8. پرتقال: بسیاری از افراد از پرتقال برای کمبود ویتامین سی استفاده می کنند. اما باید گفت که این میوه علاوه بر ویتامین سی، مقدار زیادی پتاسیم نیز دارد.
  9. کنجد: کند علاوه بر فیبر و پروتئین، دارای پتاسیم نیز است، به طوری که در دو قاشق غذا خوری کنجد، 350 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
  10. مغز ها: یکی دیگر از پاسخ ها به سوال برای کمبود پتاسیم چی بخوریم، استفاده از مغز ها و آجیل مانند گردو، فندق و بادام است.
  11. گوجه فرنگی: از دیگر مواد غذایی حاوی پتاسیم، می توان به گوجه فرنگی اشاره کرد و مقدار پتاسیم در یک گوجه فرنگی متوسط، تقریبا 400 میلی گرم است.
  12. کدو: مصرف کدو و استفاده از آن در انواع رژیم های غذایی می تواند به بهبود میزان پتاسیم در بدن کمک کند.
  13. آناناس: آناناس از دیگر مواد غذایی طبیعی است که میزان قابل توجهی پتاسیم دارد.
  14. مصرف سیر: سیر علاوه بر این که خاصیت میکروب کشی در بدن دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، می تواند به بهبود کمبود پتاسیم در بدن نیز کمک کند.
  15. آلوئه ورا: آلوئه ورا نه تنها در زیبایی پوست تاثیر زیادی دارد، بلکه یکی از منابع غذایی غنی از پتاسیم به حساب میاید.
  16. هویج: هویج علاوه بر ویتامین های مختلف، حاوی پتاسیم نیز است، به طوری که یک هویج متوسط دارای 450 میلی گرم پتاسیم است.

مواد غذای حاوی پتاسیم

به طور کلی، مصرف مواد غذایی که پتاسیم دارند، به دلیل تأثیر مثبتی که بر سلامتی دارند، به عنوان یکی از مهم ترین عامل برای حفظ و بهبود سلامتی، کاهش بیماری ‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت شناخته شده است. اما افراط و تفریط در هر کاری خوب نیست و اگر احساس می کنید به استفاده از مکمل های پتاسیم نیاز دارید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید استفاده از این مکمل ها برای سلامتی شما بی خطر هستند.

به صورت کلی با داشتن برنامه غذایی مناسب و استفاده از منابع طبیعی پتاسیم، کمبود پتاسیم قابل جبران است و تا حد امکان بهتر است از منابع غذایی طبیعی استفاده کنید و از مصرف مکمل ‌ها و قرص پتاسیم مانند خرید پتاسیم نیترات، خرید تری پتاسیم فسفات و یا خرید پتاسیم سیترات اجتناب کنید بجز در شرایطی که پزشک به شما مصرف قرص پتاسیم را تجویز کرده است.

علائم کمبود پتاسیم در بدن

حتما به این نکته توجه کنید که کمبود پتاسیم می‌تواند عوارض کاملا جدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. پس بهتر است مواد غذایی حاوی پتاسیم را به صورت منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین، در صورت بروز علائم ناشی از کمبود پتاسیم، مثل احساس خستگی زیاد، افزایش ضربان قلب و سایر علائم، باید به پزشک خود مراجعه کنید و درمان مناسب را برای برطرف کردن کمبود پتاسیم خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

اگر کمبود پتاسیم در بدن برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند. مانند:

  1. بیماری ‌های قلبی عروقی: کمبود پتاسیم می‌تواند باعث کاهش فشار خون و ایجاد اختلال در ضربان قلب شود.
  2. اختلالات عصبی: از دیگر عوارض کمبود پتاسیم در بدن می توان به سرگیجه، تهوع و تشنج اشاره کرد.
  3. مشکلات عضلانی در بدن: کمبود پتاسیم می‌تواند باعث درد عضلانی و کشیدگی شود. در برخی موارد، می تواند به بیماری ‌هایی مانند دیستروفی عضلانی منجر شود.
  4. مشکلات کلیوی: کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند موجب مشکلات در دستگاه ادراری شود و حتی ممکن است به بیماری ‌های کلیوی مانند نارسایی کلیوی تبدیل شود.

به این ترتیب، در صورت بروز هر کدام از علائم کمبود پتاسیم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از کاهش پتاسیم در بدن جلوگیری کنیم؟

علاوه بر مصرف مواد غذایی غنی پتاسیم و مکمل‌های پتاسیم که بالا تر به طور مفصل آن ها را توضیح دادیم، تغییر در سبک زندگی می‌تواند به کاهش کمبود پتاسیم کمک کند. بعضی از این تغییرات عبارتند از:

مصرف آب

علائم کمبود پتاسیم در بدن

نوشیدن آب کافی می‌تواند به جذب پتاسیم بیشتر در بدن کمک کند.

کاهش مصرف نمک

استفاده زیاد از نمک منجر به افزایش دفع پتاسیم توسط بدن شود. پس بهتر است به نادازه کافی از نمک استفاده نمایید.

ورزش روزانه

 ورزش منظم به بهبود و تقویت عملکرد عضلات بدن و سیستم و همچنین به افزایش جذب پتاسیم توسط بدن کمک می کند.

کاهش مصرف کافئین

 مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ممکن است باعث کاهش میزان پتاسیم در بدن شود.

استفاده از مکمل‌های ویتامین D

 طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند به افزایش جذب پتاسیم در بدن کمک کند.

سخن پایانی

در این مقاله از دارو رایان به طور کامل پاسخ سوال برای کمبود پتاسیم چی بخوریم را شرح دادیم. همچنین به معرفی قرص پتاسیم و مکمل ها، مواد غذای حاوی پتاسیم، جلوگیری از کاهش پتاسیم بدن و همچنین علائم کمبود پتاسیم پرداختیم. حتما سوالات و نظرات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شش =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »