02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

خالص سازی پتاسیم نیترات | 1 روش ساخت ساده

خالص سازی پتاسیم نیترات

در مقالات گذشته در وب سایت دارو رایان درباه موضوعاتی همچون ساخت باروت بدون پتاسیم سیترات و خرید پتاسیم سیترات صحبت کردیم. در این سری از مقاله قرار است تا شمارا با عنوان خالص سازی پتاسیم نیترات و نحوه خالص سازی پتاسیم نیترات آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله همراه دارو رایان باشید تا با خالص سازی پتاسیم نیترات و سایر مباحبث مرتبط باخالص سازی پتاسیم نیترات آشنا شوید.

پتاسیم چیست؟

سومین عنصر معدنی فراوان در بدن پتاسیم می باشد و این عنصر به بدن در تنظیم مایع های بدن و فرستادن سیگنال های عصبی از طریق سیستم اعصاب و متعادل سازی و تنظیم انقباضات عضلانی کمک می کند.

تقریبا 97 درصد از پتاسیمی که انسان نیاز دارد در سلول های آن یافت می گردد. از این مقدار 79 درصد در عضلات و 21 درصد در استخوان ها و کبد و یاخته های قرمز وجود دارد.

یون های پتاسیم  بار الکتریکی مثبت دارند و به تعادل آب بدن شما کمک میکنند و این الکتریسیته برای تنظیم انواع پروسه ها از جمله پیام های عصبی و انقباضات عضله ای مصرف میگرددپس در نتیجه الکترولیت خیلی کم یا زیاد از حد در بدن می تواند بر تعداد زیادی از کارکردهای مهم بدن تأثیر بگذارد.

نیترات چیست؟

نیترات No-3 یکی از آنیون های یا دارای یون منفی معدنی می باشد که در نتیجه اکسیداسیون ماده نیتروژن تشکیل میشود و این عنصر یکی از اصلی ترین عنصر ها برای سنتز پروتئین در گیاهان می باشد و نقش بسیار مهمی در چرخه نیتروژن دارا است و نیترات بر اثر اکسیداسیون طبیعی تشکیل میگردد و در اثر همین در همه محیط ها و مکان ها یافت می گردد.

و چون فاضلاب شهری، کارخانه ای، پسماندهای جانداران در ابر شهر ها دارای نیتروژن آلی به زمین ریخته می شود پس به همین دلیل عمل میکروب های خاک و نیتروژن “آلی” به یون آمونیوم (NH) مبدل می گردد که به آن آمونیفیکاسیون گفته میشود. خاک این ویژگی را دارد که این ماده را در خود نگهداری  کند  اما با گذر زمان در جریان واکنشی دیگری به اسم نیتریفیکاسیون مقداری از یون آمونیوم ابتدا به نیتریت (No) و پس از آن به نیترات تبدیل می گرددو چون لایه سطحی خاک توانایی نگهداری این دو ماده به صورت هم زمان نبوده پس در نتیجه نیتروت و نیترات به سفره های آب های زیر زمینی راه پیدا میکنند.

 نیترات پتاسیم کیرستال

بیشتر بخوانید:

پتاسیم نیترات چیست؟

نیترات پتاسیم یک ماده ای است که طی یک فرایند خالص سازی نیترات پتاسیم که یک ماده شیمیایی با ساختار شیمیایی KNO3 می باشد که حاوی یک اتم پتاسیم، یک یون نیترات و یک یون  پتاسیم می باشد و این ترکیب جدید به شکل بلور های سفید رنگ یا بی رنگ تشکیل میشود و در آب محلول می باشد.

نیترات پتاسیم به علت داشتن نیتروژن و پتاسیم تحت عنوان کود برای قدرت بخشیدن به خاک مورد استفاده قرار می گیرد اما در اصل نیتروژن موجود در نیترات پتاسیم که در فراینده خالص سازی نیترات پتاسیم بدست آمده است توسط باکتری های خاک به فسفر و پتاسیم مبدل می گردد و در نتیجه باعث رشد گیاهان می شود.

همچنین نیترات پتاسیم که از پروسه خالص سازی نیترات پتاسیم به وجود می آمد نیز مصارف صنعتی زیادی نیز دارد. در تولید شیشه از این پتاسیم نیترات به عنوان ذخیره اکسیژن استفاده می شود و از سوی دیگر در تولید مواد ضد آتش از نیترات پتاسیم برای اکسیداسیون و در پوسته های فلزی از این ترکیب به عنوان بخش مهم ترکیبات پوششی مورد استفاده قرار میگیرد.

با وجود تمام اینها نیترات پتاسیم در صنعت غذای دام و دام استفاده می گردد و به دلیل ویژگی های ضد میکروبی  آن، نیترات پتاسیم به عنوان ترکیب نگهدارنده در تولید گوشت و محصولات لبنی از جمله شیر مورد استفاده قرار میگیرد.
 در اینجا لازم به ذکر است که نیترات پتاسیم به علت داشتن اکسیژن در ترکیب شیمیایی آن به عنوان یک اکسید کننده بسیار قوی شناخته شده است و این خصوصیت موجب این شده است که این ماده در تعداد زیادی از آزمایشات  شیمیایی تحت استفاده قرار بگیرد به عنوان مثال: نیترات پتاسیم در تعداد زیادی از خمیردندان ها به عنوان ماده نگه دارنده و محافظ دندان استفاده می گردد و علاوه بر این ها از نیترات پتاسیم  در حل مشکل بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی نیز مصرف می گردد.

فرآیند خالص سازی پتاسیم نیترات 

شما برای خالص سازی پتاسیم نیترات راه های مختلفی دارید یا میتوانید با خرید پتاسیم نیترات آن را بدست بیاورید یا میتوانید با خرید پتاسیم این ماده را بسازید و یا می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند کریستالیزاسیون، دستگاه‌های تقطیر کننده، کروماتوگرافی و فیلتراسیون استفاده کنید. در ادامه به یکی از این راه ها، یعنی کریستالیزاسیون، را توضیح خواهیم داد:

روش کریستالیزاسیون:

1. در ابتدا پتاسیم نیترات را در آب بسیار داغ حل کنید تا غلظت بالایی بدست بیاورید.
2. بعد محلول تشکیل شده را به آرامی سرد کنیدکنید تا کریستال های پتاسیم نیترات شکل بگیرند.
3. بلور های شکل گرفته شده را به وسیله فیلتر شستشو دهید تا ناخالصی های از بین بروند.
4. بلورها را به آهستگی خشک بنمایید تا به شکل خالص برای شما میسر بشود که آن‌ها را به کار ببرید.

نکته 

لازم است بگوییم که هر چقدر آب حلال داغ تر بشود در نتیجه غلظت پتاسیم نیترات بیشتر خواهد یود و کریستال های بیشتری شکل خواهند گرفت. فلذا بهتر میباشد آب قابل شرب برای حل کردن پتاسیم نیترات استفاده بشود تا از شکل گرفتن رسوب در محلول کاملا جلوگیری بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 20 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »