02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

سولفات مس چیست؟ | 5 کاربرد جالب که نمی دانید

سولفات مس چیست

سولفات مس چیست؟

از سولفات مس در بسیاری از صنایع استفاده می گردد و این ماده دارای ویژگی های مهمی است و به همین علت در مکان های متفاوتی از آن استفاده می گردد. از دیگر نام های سولفات مس، مس سولفات یا کات کبود می باشد. این عنصر یک ماده معدنی است و در کمال بهت آوری می تواند مشکلات بسیاری از صنعت ها را برای ساخت کالایی با رده کیفیت بالا برآورده کند. با دارو رایان همراه باشید تا در مورد اینکه سولفات مس چیست صحبت کنیم. اکنون که اینجا هستید، مقاله کلسیم چیست و کاربرد نیترات منیزیم در کشاورزی را نیز میتوانید مطالعه کنید.

سولفات مس (II)  یک ماده غیر آلی با فرمول شیمیایی CuSO4.x (H2O) میباشد که x می تواند از 0 تا 5 متفاوت باشد و پنتاهیدرات سولفات مس (x = 5)، فراوان ترین نوع این ترکیب میباشد و از اسم های قدیمی این ماده   از جمله : کات کبود،سنگ آبی و ویتریول رومی میباشد.
سولفات مس پنتا هیدرات CuSO4.5 (H2O)، فراوان ترین ساختار  در این شکل، رنگ آبی روشن است. این نمک به صورت کامل در آب حل می شود و تولید گرما میکند و به یک ترکیب خاص خاص با ساختار +2 [Cu(H2O)6] مبدل می گردد. این ماده دارای ساختار یک هندسه مولکولی هشت وجهی است.
سولفات مس ساختار سخت و محکم پنج هیدراته، ساختار شیمیایی پلیمری را به ما نشان می دهد که در آن مس به چهار لیگاند آب وصل میگردد و سولفات مس بدون آب یک پودر خاکستری روشن رنگ است.

روش تولید سولفات مس چسیت؟

این ساختار معدنی به مثال سایر ترکیبات معدنی به طور طبیعی از راه واکنش های شیمیایی و همچنین تولید صنعتی به دست می آید. در این قسمت به بررسی روش تولید سولفات مس می پردازیم.

تولید طبیعی سولفات مس:

از این روش کافی است سنگ مس را به هوا و محل یک چشمه یا آب نزدیک کنید. به این ترتیب با گذر زمان به سولفات مس تبدیل می شود و نقش باکتری ها در این روش بسیار مهم و موثر است. زیرا باکتری ها فرآیند تولید  مس سولفات را سرعت می بخشند.

تولید صنعتی سولفات مس:

از این روش باید سنگ مس را در اسید سولفوریک غرق کنید و در ژنراتوری با دمای پایین حرارت دهید و در زمان ها  معین آب و اکسیژن به آن اضافه بنمایید و در نهایت مس محلول نتیجه نهایی این واکنش است که با بخار شدن و بلور شدن به سولفات مس (II) تبدیل می گردد.

مس سولفات

خواص سولفات مس چیست؟

حال که فهمیدید سولفات مس چیست، بهتر است  در مورد برخی از مصارف معمول و آشنا این عنصر نکاتی را بگوییم و ببنید که صنایع به خوبی از خواص سولفات مس استفاده می کنند. 5 کاربرد سولفات مس چیست:

1- کشاورزی

اصلی ترین کاربرد سولفات مس در زراعت و کشاورزی می باشد و مس سلفات یک  جلبک کش، علف کش و قارچ کش قوی است. از آنجایی که این آفات مشکلات زیادی را در زراعت و کشاورزی ایجاد می کند  عدم وجود سولفات مس باعث آسیب و کاهش بهره وری محصول زراعی  می گردد.

2- پزشکی و بهداشتی

یکی دیگر از استفاده های سولفات مس در صنعت  پزشکی و بهداشتی می باشد. در تعدادی از کشورهای قاره آفریقا که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند قارچ محتمل است، از سولفات مس برای نابو کردن کرم پشه های ناقل بیماری مورد استفاده قرار میگیرد.
در چرخه  تولید برخی از دارو ها، از سولفات مس به عنوان کاتالیزور یا تسریع بخش واکنش شیمیایی استفاده می گردد و در مبارزه با باکتری های قارچی می توان از ویژگی این ماده استفاده بهینه نمود و به طور موثر و محکم بیماری های قارچی را از بین برد.

سولفات مس در تولید سم پشه مالاریا:

یکی از اصلی ترین و مهم ترین کاربردهای سولفات مس، تولید سم ویژه ای می باشد که برای نابود کردن لارو پشه های مالاریا مورد استفاده قرار میگیرد. سموم تهیه شده با خواص  سولفات مس در قاره آفریقا بسیار محبوب هستند.

4- ساخت و ساز

از دیگر از کاربردهای سولفات مس کاربرد آن در مصالح ساختمانی میباشد در تولید بتن محکم ومقاوم از این عنصر استفاده می کنند و تا حد امکان بتن را عاری از هر عامل آلوده کننده  می کنند همچنین از سولفات مس برای جلوگیری از ترک خوردن و خراب شدن چوب یا مبارزه با کرم ها و موریانه ها مورد استفاده قرار میدهند.

5- تصفیه آب

 سولفات مس استفاده مؤثر فراوانی دارد و انسان به کمک سولفات مس تعداد زیادی از مشکلات را حل کرده است از جمله آنها تصفیه آب است. این ماده قوی و بسیار مفید به فایده برای محو کردن جلبک ها است و جلبک ها با حضور خود کیفیت بیرونی و درونی آب را کم میکند و آب را برای مصرف حتی برای زراعت نامناسب و آلوده  می کنند.

رابطه زینک استئارات با سولفات مس چیست؟

 بین سولفات مس و زینک استئارات  رابطه ی جالبی بر قرار است که سولفات مس توانایی این را دارد که با زینک استئارات واکنش دهد و آن را از اکسید کند یعنی سولفات مس توانایی این را دارد که به عنوان یک عامل اکسید کننده واکنش دهد و زینک را به فرم استئارات اکسید شده تبدیل بنماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پانزده =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »