02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

محلول بافر چیست؟ | کاربرد + طرز تهیه

بافر چیست

محلول بافر چیست؟

بافر یک ترکیب شیمیایی و یک محلول میباشد که این محلول بافر از یک اسید ضعیف و یک باز مزدوج یا به اصطلاح نمک آن تشکیل میشود و این محلول می تواند از یک اسید مزدوج و یک باز ضعیف و نمک آن تشکیل بشود. حل کننده این محلول آب است و این محلول به عنوان ثابت کننده pH استفاده میگردد.که در این مقاله در وب سایت دارو رایان قصد داریم اینکه بافر چیست توضیح دهیم.

ویژگی بافر چیست؟

این ترکیب افزودن مقدار کمی اسید به این ترکیب یا باز باعث تغییر PH نمی شود. این نوع بیولوژیکی اصلی بافر خون است. Tricine، Bisin، Tepso و از بافرهای معروف در زیست شناسی میباشند.

ترکیب بافر می تواند دربرابر تغییرات اسیدی یا بازی مقاومت کرده و تثبیت کند، این توانایی را ظرفیت بافرمی نامند. هنگامی که اسید یا باز را به بافر افزون می کنید، نسبت تغییرات آن به pH اولیه محلول اولیه و ظرفیت بافر بستگی عمیقی  دارد.

قیاس تغییرات pH برای اندازه گیری قلیائیت یا اسیدیته بافر استفاده می شود. اگر pH کمتر باشد محلول اسیدی و اگر عدد بزرگتر باشد قلیایی می شود. pH یک مقیاس لگاریتمی میباشد که عکس غلظت یون های هیدروژن در بافر را به ما ثابت میکند. به عنوان مثال منیزیم استئارات یک بافر محسوب میشود و همچنین شما میتوانید برای خرید منیزیم استئارات و اطلاعات بیشتر با این 09113890680 شماره تماس بگیرید.

مفهوم ظرفیت بافر چیست؟

عموما قدرت یک ترکیب برای تحمل تغییرات pH را ظرفیت بافر می نامند. هنگامی که یک اسید یا باز به محلول بافر اضافه میگردد، بسته به PH اولیه محلول و همچنین ظرفیت بافر، تغییر pH می تواند کوچک یا بزرگ باشد.
ظرفیت بافر که با β (بتا) درشیمی نیز نشان داده می شود، تحت عنوان تعداد مول اسید یا باز لازم برای تغییر pH محلول به 1، تقسیم بر مقدار تغییر pH ضرب در مقدار بافر در لیتر تعریف میگردد. مقدار ظرفیت بافر یک کمیت بی واحد است.

محلول بافر

 

مکانیسم اثر محلول های مختلف بافر چیست؟

 یک بافر اسیدی، افزودن اسیدی قوی به محلول اسید-باز ضعیف و مخلوط کردن، مقدار یون های H+ را افزایش می دهد و بر اساس اصل و استراتژی تعادل Lochatelier، بازگشت به چپ باعث کاهش H+ می شود. دلیل این امر و بازگشت تعادل به چپ تمایل بازترکیب بافر به واکنش با یون های هیدروژن H + است میباشد پس  افزایش اسید در این مدل بافر باعث افزایش مقدار یون هیدروژن نمی شود. اگر یک باز قوی به ترکیب بافر اسیدی اضافه شود، غلظت یون هیدروژن بسیار کمتر از حد معمول کاهش می یابد چون یک واکنش تعادلی بین یون هیدروژن و هیدروکسید تشکیل شده توسط باز اضافه شده و آب شکل خواهد گرفت.

واکنش مشابهی در بافرهای قلیایی و غلظت های زیاد یون -OH رخ می دهد و این یعنی اینکه افزودن یک باز قوی به بافر قلیایی باعث افزایش یون های هیدروکسید تولید شده در محیط میگردد و بر اساس اصل لوشاتلیه، برگشت تعادل به سمت چپ است که در اثر واکنش یون هیدروکسید افزوده شده به تعادل با اسید مزدوج محلول ترکیب بافر بازی است و در این واکنش باز ضعیف بازسازی شده و یون های اضافی OH- مصرف و کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:

 

نحوه تهیه بافر چیست؟

روش مختلفی برای ساخت محلول های بافر وجود دارد که به ما کمک می کند تا محلول را با pH دقیقی که می خواهیم به دست بیآوریم. در زیر راه و روش تهیه محلول بافر که یکی از  ساده ترین روش های موجود است را شرح می دهیم.
 این ترتیب برای به دست آوردن مخلوط شیمیایی با مخلوط پایه، ابتدا باید اسید  مورد نیاز را در 60 درصد آب نسبت به حجم محلول مورد نیاز ترکیب بنمایید و در این مرحله اسیدیته محلول حاصل را با PH متر اندازه گیری بفرمایید. شما می توانید از یک اسید پایه قوی مانند هیدروکسید سدیم برای افزایش سطح pH محلول تا حد مطلوب استفاده کنید.

اگر محلول شما از نوع بازی است، می توانید از یک اسید قوی مانند اسید هیدروکلریک استفاده کنید تا به pH مورد نظر برسید و پس از به دست آوردن اسیدیته لازم، می توانید محلول را تا سطح لازم برای رسیدن به غلظت هدف رقیق کنید.

سوالات متداول محلول بافر چیست؟

1- دمایلازم نگهداری بافر چقدر است؟

پیشنهاد بهتر آنست که این محلول شیمیایی در محیطی با نور آفتاب و در محیط سرد نگهداری بشود زیرا هم نور خورشید و هم افزایش مداوم دما بر خصوصیات و عملکرد آن تأثیر سوء می گذاردو بهتر است این محلول خنک و در مکان تاریک نگهداری بشود.

2- شرایط نگهداری بافر چیست؟

بهترین ظروف برای نگهداری افزایش عمر ترکیب توسط سازنده محلول انتخاب می شود و نباید تعویض بشود. اطمینان یابید که درب قوطی کاملا بسته است و هوا نمی تواند وارد قوطی و محلول بشود زیرا ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد.

3-چنانچه در یک بافر مقدار یک بخش از ده درصد بخش دیگر مقدار کمتری داشته باشد، کارایی لازم را برایخواهد داشت؟

خیر با این شرایط کارایی این محلول شیمیایی قطعا کا هش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 20 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »