02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

انواع استات چیست؟

استات چیست

در مقالات قبلی درباره موضوعاتی همچون آگار آگار چیست و درباره میوه های کلسیم دار صحبت کردیم، همچنین گفتیم که به جای خرید کلسیم و خرید مشتقات کلسیم همانند خرید کلسیم نیترات می توان از میوه های کلسیم دار استفاده کنیم.

در این مقاله از دارورایان تصمیم گرفته ایم تا به موضوع استات چیست بپردازیم و شما را با استات و انواع استات و همچنین کاربرد و خواص استات آشنا کنیم، پس اگر قصد دارید تا بدانید استات چیست تا انتهای این مقاله از دارو رایان همراه ما باشید.

استات چیست؟

برای این که بدانید استات چیست باید گفت که استات ماده ای است که از ترکیب یک باز با اسید استیک تشکیل می شود. این ماده از سه ماده تشکیل شده است: نمک در محلول، استر و آنیون. استات ماده ای مایع بدون رنگ و طعم شیرین و مشخصی دارد و است که از ترکیب اسید استیک با یک باز تشکیل می شود. “استات” همچنین یک یون باز یا مزدوج را توصیف می کند که معمولاً در محلول آبی یافت می شود. این ترکیب دارای فرمول شیمیایی C2H3O- است. استات عمدتا در تولید پلیمر استفاده می شود. امیدواریم بدانید استات چیست.

استات ها گروه بسیار مفیدی از مواد شیمیایی با کاربردهای متنوع صنعتی، دارویی و بیولوژیکی هستند که از اصلاح شیمیایی اسید استیک برای تولید نمک ها یا استرهای آنها حاصل می شود.

استفاده از استات در دیالیز

حدود 54 درصد استات تزریق شده بلافاصله اکسید می شود و بقیه به مسیرهای دیگر می رود. در نتیجه دیالیز استات بدون گلوکز با کاهش سطح انسولین باعث افزایش تولید اجسام کتون و اسیدهای چرب آزاد می شود. اگر مقدار استات در خون بیشتر از 7 میلی مول در لیتر باشد، غلظت سیترات در خون افزایش می یابد که خطر اسیدوز متابولیک را افزایش می دهد.

همچنین اتیل استات به عنوان حلال در بسیاری از کاربردها مانند رنگ، چاپ، لاک زدن و آزمایشگاه ها استفاده می شود. همچنین به عنوان حلال در آبکاری استفاده می شود. استات سلولز یکی دیگر از استات های صنعتی است و یکی از اولین الیاف مصنوعی است.

استفاده از آب مقطر و پودر استات سدیم و اسید استیک در محلول، ترکیبی به دست می‌دهد که برای تنظیم pH محلول‌های اسیدی HCl یا محلول‌های قلیایی NaOH استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انواع استات چیست؟

استات آهناستات سرباستات کلسیم

استات نقره

پتاسیم استات

سدیم استات

لیتیم استات

ا

ستات روی

استات کروم
استات رودیم

استات منیزیم

اورانیل استات

استات جیوه

استات کادمیم

استات منگنزکلرواستات سدیماستات مس

آمونیوم استات

        

 

         

اگر به ساختار کلی استات ها دقت کنیم، می بینیم که به دو نوع نمک استات و استرهای استات یافت می شوند. می توان گفت نمک استات شکلی از یون است که از خنثی سازی یک اسید با یک باز به دست می آید، که در آن هر مولکول دارای بار مثبت است که مولکول منفی را متعادل می کند. در مقابل استرهای استات از واکنش اسیدها با مولکول های هیدروکسیله مانند الکل ها تشکیل می شوند.

متیل استات

متیل استات با نام متیل استر اسید استیک یا متیل اتوکسید شناخته می شود. این ماده استر یک اسید کربوکسیلیک با فرمول CH3COOCH3 است. متیل استات قابل اشتعال است و بویی دارد که یادآور برخی از چسب ها و پاک کننده های ناخن است. هنگامی که متیل استات آن را استنشاق می کنید، می تواند روی شما تأثیر بگذارد. تماس آن با چشم باعث آسیب احتمالی دائمی و همچنین سوزش چشم می شود. متیل استات می تواند پوست را تحریک کرده و باعث تحریک، قرمزی، درماتیت، خشکی و ترک شود. استنشاق متیل استات ممکن است بینی و گلو را تحریک کند.

اتیل استات

اتیل استات یک ترکیب آلی با فرمول C4H8O است. این مایع بی رنگ بوی شیرین و مشخصی دارد و در چسب ها، پاک کننده های لاک ناخن و در فرآوری کافئین استفاده می شود. این ترکیب محلول در آب کاربردهای گسترده ای دارد و اتیل استات یک حلال پرمصرف به ویژه برای رنگ ها، لاک ها، محصولات پاک کننده و عطر است. در آزمایشگاه، اتیل استات به طور گسترده برای کروماتوگرافی ستونی و لایه نازک استفاده می شود.

انواع استات

استات سدیم

استات سدیم، NaCH3COO، همچنین به اختصار NaOAc، نمک سدیم اسید استیک است. این نمک بی رنگ کاربردهای زیادی دارد. استات سدیم یک نمک سدیم آلی است. حاوی استات استات سدیم از نظر شیمیایی به عنوان CH3COONa، یک پودر مرطوب کننده و بسیار محلول در آب تعریف می شود. استات سدیم را می توان به عنوان یک افزودنی در مواد غذایی، صنعتی، ساخت بتن، پردازش حرارتی و محلول های بافر استفاده کرد. ار نمیدانید که مواد نگهدارنده چیست مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

گاهی اوقات در آزمایشگاه با واکنش اسید سیتریک، معمولاً در محلول 5-8٪ به نام سرکه، با کربنات سدیم (سودا)، بی کربنات سدیم (سودا)، یا هیدروکسید سدیم استات سدیم ساخته می شود. استات سدیم در آب تجزیه می شود و یون های سدیم و استات را تشکیل می دهد. یون های سدیم فقط با یون های هیدروکسید واکنش می دهند، در حالی که یون های استات با یون های هیدروژن ترکیب می شوند و اسید استیک تولید می کنند.

استات کلسیم

فرمول آن Ca(C2H3O2) است. نام استاندارد آن کلسیم استات است و اتانوات کلسیم نام سیستماتیک آن است. نام قدیمی استات آهک است. فرم بی آب آن بسیار آبرسان است. بنابراین، مونوهیدرات شکل رایج آن است. این ماده محلول در آب و کمی محلول در متانول و هیدرازین است. فقط در استون، اتانول و بنزن محلول است.

کاربردهای استات

از کاربردهای اصلی استات در صنعت می توان به حلال بودن آن اشاره کرد. در این مورد، استات ها اغلب در رنگ ها، پوشش ها و جوهرهای مختلف کاربرد دارند.

به عنوان مثال از اتیل استات به عنوان حلال در بسیاری جاها مانند رنگ، چاپ، لاک و آزمایشگاه استفاده می شود. همچنین به عنوان حلال در آبکاری نیز از این ماده استفاده می شود. یکی دیگر از استات های صنعتی رایج، استات سلولز است که یکی از اولین الیاف مصنوعی بود.

یک مثال دیگری که می توان زد، استات سلولزاست. این ماده یکی دیگر از استات های رایج در صنعت است و یکی از قدیمی ترین الیاف مصنوعی بشمار می رود. استات سلولز کاربردهای زیادی دارد، از جمله فریم عیننک، ورق های بازی و حتی پوشک بچه کاربرد دارد. همچنین باید اشاره کرد که نمک های استات نیز کاربردهای مهمی در صنعت دارند. برای مثال می توان گفت که استات پتاسیم در بیشتر مواقع برای  ماندگاری مواد غذایی استفاده می شود، اما در عوض استات آلومینیوم به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می شود.

استفاده مستقیم انسان از استات

حال که دانستید استات چیست، باید افزود که اتیل استات بسیار قابل اشتعال است، همچنین در صورت خوردن یا بو کردن توسط انسان، به دلیل سمی بودن ممکن است عوارضی برای انسان رخ دهد. این ماده شیمیایی می تواند با قرار گرفتن در معرض مکرر یا طولانی مدت با بدن انسان آسیب جدی به اندام های داخلی وارد کند. گفتنی است که اتیل استات اگر با چشم یا پوست تماس پیدا کند سبب تحریک و سوزش می شود.

بوتیل استات چیست؟

بوتیل استات یک ماده شیمیایی و یک فرمول شیمیایی است که به عنوان حلال برای ساخت محصولاتی مانند لوازم آرایشی و چسب های گوناگون استفاده می شود. همچنین بوتیل استات به عنوان یک مایع بی رنگ، یک ماده خنثی با بوی میوه شناخته می شود.

یکی از متداول ترین روش های بدست آوردن بوتیل استات، فرآیند استریفیکاسیون ایزومر بوتانول و اسید استیک است. در این روش باید دو ماده (مانند ایزومر بوتانول و اسید استیک) را در حضور نیروی قوی مانند اسید سولفوریک حرارت دهیم. از طرف دیگر، بوتیل استات از واکنش بین اسید و الکل و حذف آب ساخته می شود.

سخن پایانی

در این مقاله از دارو رایان دانستیم که استات چیست، اگر تا اینجا نداستید که استات چیست در بخش کامنت ها سوال خود را از ما بپرسید. گفتنی است شما از طریق وب سایت دارو رایان می توانید اقدام به خرید سولفات منیزیم 7 آبه و خرید کلسیم لاکتات نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »