02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

کاربردهای جوهر نمک | 4 کاربرد در صنعت

کاربردهای جوهر نمک

در مقالات گذشته در وب سایت دارو رایان درباه موضوعاتی همچون جوهر لیمو چیست و کاربرد اسید سولفوریک و علم شیمی چیست صحبت کردیم. در این سری از مقاله قرار است تا شمارا با عنوان کاربردهای جوهر نمک و خطرات آن آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با کاربردهای جوهر نمک و سایر مباحبث مرتبط کاربردهای جوهر نمک آشنا شوید. هیدروکلریک اسید یا جوهر نمک، یکی از مهمترین و خطرناک ترین ماده های شیمیایی است که در صنایع مختلف، از جمله صنایع داروسازی، صنایع شیمیایی و نیز در خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله، به بررسی تاریخچه، خواص شیمیایی، کاربردها و خطرات هیدروکلریک اسید می‌پردازیم.

تاریخچه هیدرو کلریک اسید یا جوهر نمک چیست ؟

جوهر نمک اولین بار در سال ۱۴۲ از طرف جابر بن حیان، یکی از بزرگترین شیمی‌دانان  ایرانی، به صورت تجربی به دست آورده شد. اما به طور رسمی، این اسید در قرن هفدهم توسط شیمی‌دان انگلیسی رابرت بویل، به عنوان یک ترکیب شیمیایی معرفی شد. از آن زمان به بعد، هیدروکلریک اسید یا حوهر نمک به عنوان یک ترکیب شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف قرار گرفت.

خواص شیمیایی جوهر نمک چیست ؟

جوهر نمک یک ترکیب شیمیایی است که به صورت مایع در دمای اتاق و با غلظت‌های مختلف در بازار موجود است. این اسید، بسیار قوی و خورنده می باشد، و از این‌ رو در صنایع مختلف، به‌ ویژه در صنایع شیمیایی، به‌عنوان یک اسید برای انجام واکنش‌های شیمیایی قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوهر نمک یک ترکیب شیمیایی اسیدی است که با آب به شدت واکنش نشان می‌دهد و از طریق این واکنش، یون هیدروژنیوم (H+) و یون کلرید (Cl-) تولید می‌شود. این واکنش به شکل زیر است:

HCl + H2O → H3O+ + Cl-

همچنین، غلظت‌های مختلف جوهر نمک، از جمله ۳۷٪، ۳۲٪، ۲۸٪ و ۱۴٪ در بازار موجود است که هنگام استفاده از آنها بشدت باید مراقب باشید.

کاربردهای جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید در صنایع مختلف، از جمله صنایع داروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع خودروسازی و همچنین در آزمایشگاه‌های علمی و پزشکی استفاده می شود. در زیر به برخی از کاربردهای جوهر نمک اشاره می‌کنیم:

– کاربردهای جوهر نمک در صنعت داروسازی

جوهر نمک به عنوان یک اسید برای تنظیم pH در فرآیند تولید داروهای مختلف استفاده می شود.

– کاربردهای جوهر نمک در صنایع شیمیایی

از جوهر نمک به عنوان یک ترکیب شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد شیمیایی مختلف مثل پلاستیک، رنگ‌های صنعتی و محصولات شیمیایی دیگر، قرار می‌گیرد.

– کاربردهای جوهر نمک در صنایع خودروسازی

همچنین از جوهر نمک به عنوان یک اسید نمونه برای تمیز کردن سطوح فلزی و از بین بردن رسوبات وذزنگ زدگی ها و آلودگی‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– کاربردهای جوهر نمک در آزمایشگاه‌های علمی و پزشکی

از دیگر جوهر نمک می توان به این اشاره کرد که یک محلول تمیز کننده و یا برای تهیه حلال‌های شیمیایی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:

خطرات کاربردهای جوهر نمک چیست ؟

خطرات جوهر نمک

جوهر نمک به دلیل ویژگی های اسیدی بسیار قدرتمند خود، می‌تواند به انسان و محیط زیست آسیب های جبران ناپذیری برساند. برخی از خطرات هیدروکلریک اسید در زیر ذکر شده است:

– نشتد جوهر نمک در صنایع مختلف می‌تواند منجر به آلودگی محیط و آب شود.
– در صورت استفاده نادرست از جوهر نمک، ممکن است به انسان آسیب جدی و حتی مرگباری وارد شود.
– جوهر نمک با برخی از مواد شیمیایی، مانند آمونیاک و سدیم کربنات، واکنش سهمگینی انجام می‌دهد و می‌تواند باعث انفجار شود.
-جوهر نمک می‌تواند با سطوح فلزی و آلیاژهای فلزی واکنش داشته و باعث خوردگی و آسیب به این سطوح شود. البته فراموش نکنید  یکی از کاربردهای جوهر نمک در صنعت فولاد، از بین بردن اکسید آهن و شستوشو با این اسید است.

استفاده از جوهر نمک در محیط های سر پوشیده

اگر از جوهر نمک در محیط هایی مثل حمام یا آشپز خانه استفاده کنید باید حتما در ها و پنجره ها را باز بگذارید چرا جوهر نمک با گاز هایی که تولید میکند موجب مسمومیت شما شده و حتی ممکن است موجب مرگ شما بشود پس بنابراین حتما پس از استفاده از جوهر نمک محیط را ترک کرده و در و پنجره های خانه را باز بگذارید تا گاز سمی آن از فضای خانه یا اتاق خارج شود.

نتیجه گیری 

همان‌طور که در بالا بررسی شد، هیدروکلریک اسید یکی از مهمترین ترکیبات شیمیایی می باشد که در بخش های مختلف، از جمله صنایع داروسازی، صنایع شیمیایی و نیز در آزمایشگاه‌های علمی و  همچنین در خانه و محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، به دلیل خواص شیمیایی قدرتمند این ترکیب، استفاده از آن ملزم به مراعات ایمنی و به کارگیری تجهیزات ایمنی را دارد.

همچنین، در صورت استفاده نادرست از هیدروکلریک اسید، می‌تواند به انسان و محیط زیست آسیب برساند. بنابراین، در استفاده از این ترکیب شیمیایی، به مراعات ایمنی و به کارگیری تجهیزات ایمنی و همچنین رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های سازمان‌های مربوطه، بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله از وب سایت دارو رایان به بررسی کاربردهای جوهر نمک و خطرات استفاده از جوهر نمک پرداختیم. همچنین شما میتوانید برای خرید سدیم استئارات و خرید دی کلسیم فسفات و یا دیگر مکمل های غذایی با شماره های 02433769096 – 09113890680 تماس حاصل فرمایید. امیدواریم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم. حتما تجربیات خود از استفاده از این محصولات غذایی را با ما و سایر مخاطبان و کاربران وب سایت دارو رایان در میان بگذارید. همچنین سوالات و نظرات خود را در انتهای صفحه در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در سریع ترین وقت ممکن آن ها را بررسی کرده و پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یک =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »