02433769096 - 09113890680

|

|

|

|

|

|

|

024-33769096 - 09113890680

تفاوت کلسیم سیترات و کربنات | 2 تفاوت اصلی

تفاوت کلسیم سیترات و کربنات

در مقالات گذشته در وب سایت دارو رایان درباه موضوعاتی همچون قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز و سولفات مس چیست و قرص منیزیم را کی بخوریم صحبت کردیم. در این سری از مقاله قرار است تا شمارا با عنوان تفاوت کلسیم سیترات و کربنات و این که اصلی ترین تفاوت کلسیم سیترات و کربنات چیست ؟ آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت کلسیم سیترات و کربنات و سایر مباحبث مرتبط با تفاوت کلسیم سیترات و کربنات آشنا شوید.

کلسیم سیترات چیست؟

مکمل سیترات کلسیم نوعی مکمل خوراکی است که برای درمان مقدار های پایین کلسیم در اشخاصی که کلسیم کافی  را در برنامه  غذایی خود ندارند و به اندازه کافی نیز کلسیم دریافت نمی کنند تجویز می گردد. میزان پایین کلسیم در بدن می تواند مو جب شود که برخی از امراض استخوانی از جمله نرمی استخوان، پوکی استخوان، استئومالاسی، کم کاری تیروئید یا کم کاری پاراتیروئید و… در داخل بدن به صورت پنهانی شخص را درگیر کنند.

این دارو احتمال دارد برای برخی از اشخاصی که که نیاز به کلسیم در مقدار بالا دارند،مثل زنانی که دچار یائسگی هستند، زنان باردار یا شیرده، اشخاصی که که داروهای خاصی مانند فنی توئین یا پردنیزون و فنوباربیتال  استفاده میکنند، تجویز می شود. کلسیم عامل مهمی در کارایی طبیعی سیستم عصبی، استخوان ها و… دارد.

کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم مثل استخوان به رنگ سفید می باشد و میزان درصد حلالیت بسیار بالایی را دارا می باشد اما هنگامی که در معرض گرما و حرارت قرار  بگیرد دی اکسید کربن تولید می کند و به اکسید کلسیم مبدل می گردد و از این ماده بدون بو و بدون طعم به طور طبیعی در بسیاری از خوراکی هایی که اشخاص هر روز از آنها استفاده می کنند و از طریق های مختلف به بدن میرسانند وجود دارد.به عنوان مثال؛ اسنخوان گاو و پوست بیرونی جانوران دریایی و غیره، اما کربنات کلسیم در چیز های دیگری هم وجود دارد، مثلا در بسیاری از کانی ها و مواد معدنی مثل آراگونیت پیدا میگردد.

 تفاوت کلسیم سیترات و کربنات چیست؟

مکمل کلسیم

دو نوع از انواع اصلی دارو های کلسیم، کلسیم کربنات، کلسیم سیترات می باشند. مکمل‌های کلسیم باید همراه یک خوراکی یا مواد غذایی مصرف شوند، پس در نتیجه تفاوت کلسیم سیترات و کربنات در جذب کردن هر دو نوع کربنات کلسیم و سیترات کلسیم یکسان است و تفاوتی ندارند. اما مصرف قرص های کلسیم با شکم گرسنه مقدار جذب کلسیم را افزایش می دهد، در این حالت سیترات کلسیم بهتر از کربنات کلسیم جذب بدن انسان می شود.

1-تفاوت کلسیم سیترات و کربنات از جهت قیمت و میزان تاثیر

از جهت میزان قیمت که بخواهیم تفاوت کلسیم سیترات و کربنات را بررسی کنیم کلسیم کربنات یک ماده نسبتا ارزان قیمت است که در تولید داروهای ضد اسید مانند شربت معده مورد استفاده قرار می گیرد اما سیترات کلسیم گرانتر است اما مصرف آن با شکم خالی یا همراه غذا موثرتر است و قابلیت مصرف در هر زمانی را دارد. از طرفی، سیترات کلسیم گزینه ی مناسب تری نسبت به کربنات کلسیم برای افراد سال خورده و پیر با اسید معده ضعیف می باشد.

2-تفاوت کلسیم سیترات و کربنات از جهت میزان مصرف

سیترات کلسیم مزیت برتر دیگری نیز دارد و آن این می باشد که باید در مقدار کمتری مصرف گردد. به یاد داشته باشید که میزان استفاده مکمل های کلسیم در طول روز باید 1000 میلی گرم باشد، اما به دلیل اینکه مولکول های سیترات کلسیم سریعتر جذب بدن می شوند، اندازه 500 تا 600 میلی گرم در طول روز کافی می باشد.وجود ویتامین D در استخوان ها برای جذب کلسیم موجود در خون بسیار ضروری است پس بنابراین اگر افزودنی های کلسیم را به شکل کربنات کلسیم یا سیترات کلسیم استفاده می نمایید، باید ویتامین D به مقدار کافی را از راه برنامه غذایی، مکمل های ویتامین و قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی خورشید دریافت کنید.

نتیجه گیری

بنابراین، اگر قصد دارید کلسیم را با غذا جذب کنید، از کلسیم کربنات  ارزان قیمت مصرف کنید، اما اگر مصرف قرص کلسیم را با غذا برایتان سخت است یا ترجیح شما بر این شد که آن را با معده خالی استفاده کنید، شما می توانید مکمل های سیترات کلسیم را مورد استفاده خود قرار بدهید.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت دارو رایان به بررسی و معرفی تفاوت کلسیم سیترات و کربنات و شیوه مصرف کلسیم پرداختیم. همچنین شما میتوانید برای خرید کلسیم و خرید کلسیم سیترات و یا دیگر مکمل های غذایی با شماره های02433769096 – 09113890680 تماس حاصل فرمایید. امیدواریم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم. حتما تجربیات خود از استفاده از این محصولات غذایی را با ما و سایر مخاطبان و کاربران وب سایت دارو رایان در میان بگذارید. همچنین سوالات و نظرات خود را در انتهای صفحه در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در اصراع وقت آن ها را بررسی کرده و پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

محتوای جدول

مواد شیمیایی

الومنیوم کلروهیدرات چیست ؟

آلومینیوم کلراید چیست؟ (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. این ماده برای کنترل تعریق زیاد در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.این

توضیحات بیشتر »